Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Jak nezešílet ze společného nakupování

9.2.2006, Petr Levý, článek
Pro muže je nakupování záležitost neobyčejně nudná a vyčerpávající. Jaké nedostatky vidí v nákupních centrech a proč si myslí, že hypermarkety byly vynalezeny pro ženy vám řekne tento článek...

V čem spočívá emancipace?


Pravidelní čtenáři Relaxuj už vědí, jak prožívají nakupování ženy. Podíváme-li se ale na problém nakupování z mužské stránky, existuje jediné řešení - nenakupovat vůbec. Nakupování se ovšem vyhnou jen někteří z mužů. Umí si to zařídit, neboť jim nakupuje přítelkyně nebo maminka. Takových mužů je málo, a navíc - některé nákupy prostě nelze svěřit ženě. Častý je také případ, kdy je mužova partnerka přesvědčená, že emancipace spočívá v tom, že všechny domácí práce budou dělat oba napůl. (Nejprve spolu opravíte auto, a pak jdete spolu nakupovat.)

Troufám si tvrdit, že každý muž dříve nebo později překoná svůj odpor k nakupování. Musí zajistit obživu rodiny nebo alespoň sebe sama, a tak se vydá na lov do nejbližšího hypermarketu nebo sámošky.


Pravidlo první - s kým má muž nakupovat?


Na tuto otázku je jednoduchá odpověď - nakupujte sám. Je to praktické, rychlé a levné. A pokud už někoho k nákupu z různých důvodů potřebujete, neberte s sebou svoji partnerku. A pokud s sebou berete partnerku, vyhněte se prodejně s oděvy. A pokud všechna tato varování ignorujete a octli jste se s partnerkou v prodejně s oděvy, obuví či módními doplňky, tak platí jediná zásada: nedivit se, nekritizovat, neodporovat. (Vaše partnerka - je-li moudrá - vám taky nebude mluvit do řízení auta, do fotbalu nebo konfigurace počítače.)


Pravidlo druhé - dobře volte trasu


Nakupování nemusí být tak nudné, pokud nakupujete v těch správných prodejnách to správné zboží. Porovnejte třeba nákup jídla na víkend s nákupem kutilských potřeb, co je zábavnější? Jenže, znáte nějaký hypermarket s kutilskými potřebami? To není nákup, to je paběrkování...


Hypermarket - vynález čistě pro ženy


Po krátkém přemítání kam jít nakupovat, dojdete k jednoznačnému přesvědčení, že nákupní centra byla vymyšlena pro ženy. Náhradní díly pro auta? Potřeby pro kutily? Vybavený obchod s počítačovými díly? Ale kdeže, vždyť i v oddělení sportu převažuje oblečení nad cvičebními pomůckami. Zbývají jen náhražky, jako je oddělení elektro, ve kterém ale libůstky typu MP3 přehrávač s podporou ID3 tagů abys hledal s lupou.


Pravidlo třetí - zabavte se


Pokud dojde na nejhorší, a musíte jít nakupovat, tak si v zájmu své duševní rovnováhy najděte nějakou zábavu, která vám dovolí odpoutat se od této nezáživné činnosti. Já volím přístup, který bych nazval intelektuální - začnu přemýšlet nad tím, jaké marketingové finty vymysleli obchodníci tentokrát.



Nejčastěji najdu obrovské nákupní vozíky, do kterých se dá naskládat jídlo na týden pro celý skautský tábor. Známá finta je umístění oddělení s pečivem v té nejvzdálenější části hypermarketu. U pokladny pak nabízejí laskominy pro děti. Ale jsou i finty mnohem propracovanější - všimli jste si toho zvláštního osvětlení zeleniny a masa? Je opravdu možné, že světlo zasahující do ultrafialové části spektra zvyšuje u zeleniny a masa vjem čerstvosti?

Nejste-li intelektuální typ, dejte se v nouzi nejvyšší do hovoru s ochrankou. Jsou to také muži, budou mít pro vás pochopení...


Nákup oblečení


Nákup oblečení má své zvláštnosti. Psycholog by řekl, že se při něm projevuje archetypální představa ženy/muže projikovaná do osobnosti partnera/partnerky. Není snad jiné místo, ve kterém se v takové míře projeví rozdílnost mužského a ženského pohledu na svět, jako právě prodejna oděvů. Já k tomu řeknu jen jediné - nákup šatstva není žádná sranda.

Také vás vždy překvapí poznání, že by vás partnerka ráda viděla v oblečení, které je tolik odvázané (konzervativní), pro tak mladé (staré), je tak barevné (nudně šedé) nebo tak moderní (usedlé)? Ale ono to funguje i obráceně - vzpomínáte si, kolikrát už říkala, že boty s tak vysokým podpatkem nosit nebude, protože se v nich špatně chodí. A sukni taky nosit nebude, a co vy o tom můžete vědět, a že chce taky chodit v kalhotech...

Nákup oblečení vede muže ke spoustě důležitých filozofických otázek. Například jak je možné, že tak malý a nepraktický kousek látky stojí tolik peněz. Nebo jak zařídit, aby se vaše hezčí polovička nestala polovičkou drahou...


Platební karta


A jdeme do finále - nastává placení. Poučeni filmy a reklamou si lidé myslí, že vyvrcholením nákupní štrapáce je platba zlatou VISA kartou. Pokud je to možné, platím zásadně v hotovosti. A to nejen proto, protože nechci ve frontě u pokladny zdržovat, ale hlavně proto, protože chci mít kontrolu nad svými penězi. Ačkoliv v dnešní době není nejmenší problém přenášet videosignál na druhou stranu zeměkoule, jeden důležitý údaj vám při platbě zůstává skrytý - zůstatek účtu. Často vám ho utají i bankomat.

To není náhoda, to je záměr. Ano, je to tak, největším prohřeškem doby konzumu je šetřit. Vždyť utrácet je tak báječné, tak proč se znepokojovat tím, že na to nemám? Od čeho je kontokorent?

Nebo že by to bylo jinak?

Pokud tento argument nepřesvědčil, třeba vás přesvědčí ti dva chlápkové, co vás už dobrou čtvrthodinu pozorovali a zdá se, že je magickým způsobem přitahuje zlatá barva vaší platební karty...


Co vaše partnerka ocení víc?


Obchodní centrum, které se nazývá centrem zábavy, není ničím jiným než centrem nudy. Když si předem připravíte nákupní seznam, žádná akční cena vás už nezastaví, a můžete pak v hypermarketu i ušetřit peníze. Nemá cenu trávit čas nakupováním víc, než je nezbytně nutné. A jestli ušetřený čas věnujete své partnerce, určitě to ocení víc než vaši snahu o „výhodný“ nákup.

Nakupujte moudře a s rozvahou.

Ilustrační foto: Tomáš Hájek, -zka-