www.relaxuj.cz
>

Zvyšte účinek svého saunování

Zvyšte účinek svého saunování
, , článek
Saunování je již samo o sobě regenerační cvičení pro náš organismus. Jeho léčebný a relaxační účinek se však dá ještě znásobit jednoduchým respiračním cvičením, které se provádí buď vsedě, nebo ve stoje.
K oblíbeným
reklama
Saunování samo o sobě pochopitelně může plně vystačit požadovaným a předpokládaným potřebám relaxace a tonizace saunujících se. Na jedné straně lze však jeho průběh doplnit některými vhodnými regeneračními postupy, které přispívají k obohacení a zintenzivnění jeho účinku. Na druhé straně působí také jako doplněk jiných regeneračních postupů.


Vhodné doplňky saunování


V horku saunové prohřívárny je nezbytné vyhnout se jakýmkoli namáhavým či nerozvážným pohybům. Proto se na vrcholu prohřívání připouští jen lehká automasáž končetin a varuje se před rychlým střídáním stupňů pryčny.

Jedině v ochlazovací fázi saunování, anebo jako jeho závěr, lze použít některé způsoby nenáročné pohybové aktivity, které jednak využívají, jednak zvýrazňují fyziologické změny způsobené zahřátím.


Vyzkoušejte respirační gymnastiku


Praktickou aplikací tělesné aktivity během saunování je respirační gymnastika. Je to nadneseně používaný výraz pro několik cviků během ochlazování na vzduchu, které spočívají například v rozpažování paží, vypínání hrudníku s hlubokým nádechem a naopak stlačování hrudníku přeložením paží vpředu spolu s hlubokým výdechem, případně i předklonem.

Může se také kroužit pažemi, dělat podřepy či dřepy, klusat, dětem se může zpestřit toto cvičení různými hravými prvky (hra na čápa, žabku apod.). A to vše ve stoji i za chůze či při pomalém běhu! Zásadně se vdechuje nosem a vydechuje ústy. Cvičení trvá maximálně jen několik minut.


Cvičit však můžete i vsedě


Dýchací cviky můžeme provádět i vsedě. Na lavici položíme prohřátou látkovou podložku, usedneme a lehce cvičíme. Můžeme při tom volně i zhluboka dýchat, i to stačí k dobrému, byť postupnému a pomalejšímu ochlazování. Vyhovuje to zejména těm saunujícím, u nichž zdravotní důvody vylučují ochlazovat se příliš intenzivně, například koupelí v bazénku, především u nemocných s vysokým krevním tlakem.

Dýchání a také některé svalové bolesti zad uvolní zavěšování se pažemi na nějaké horizontálně upevněné tyči (ribstolu, hrazdě apod.). Vahou těla a krouživými pohyby trupu se obvykle uvolní svalové kontraktury v oblasti páteře a hrudníku a pokud by vadily i při dýchání, napomůže se takto k jejich odstranění. Děti tyto cviky však nesmí provádět, vazivový aparát jejich ramenních kloubů není pevný!


Pohybem k lepšímu prokysličení krve


Jako závěr saunování lze zařadit jako nejlepší způsob vhodné tělesné aktivity chůze střídavá s pomalým během ze sauny. Dýchání čerstvého vzduchu v přírodě vede k vyššímu prokysličení krve. Z úcty k slavnému finskému běžci, který svůj trénink spojil se saunováním, nazývám tento způsob ukončení nejlépe každého běhu saunování „nurmium“.


Doplněk pohybových aktivit


Prohřátí v saunové lázni může tvořit přípravu k celkové heterogenní masáži, ale také k navazující pohybové aktivitě. Dobře prohřáté a uvolněné svaly a vazivo kloubů přispějí k prohloubení účinku masážních hmatů, anebo k zlepšenému pohybu při cvičení, plavání, rekreační sportovní hře, případně - jak to dělají Finové - při vyběhnutí ven do přírody. Celkové předehřátí svalové soustavy vede ke snížení rizika poškození prochlazených svalů nebo vaziva během pohybové aktivity, zejména za nepříznivého počasí.


Saunování jako závěr tréninku


Trénink je pohybová aktivita, která vyvoláním usilovné námahy, pravidelně opakované, vede k zlepšení výkonu. Tělesná námaha však ale vede k tvorbě odpadových zplodin metabolizmu, které způsobují svalovou únavu. Prohřátím vyvolané prokrvení svalstva vede k odplavení těchto látek.

Saunování po předcházející běžné i vrcholové tělesné námaze upravuje změny fyziologických funkcí organismu, vyvolaných nejen jí, ale i vlivem nepříznivého klimatu. Stalo se tak nezbytnou součástí nejen sportovního tréninku, ale i jakékoli rekreační pohybové aktivity.

O masáži, nurmiu a o tom prokysličování a jiných zajímavostech jindy.

Antonín Mikolášek

Titulní foto: Daniel Sroga
Nejnovější články
Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole
Máte rádi únikovky a všechny ve vašem okolí jste už rozlouskli? Pak pro vás Space Cowboys mají únikovky v podobě deskové karetní hry Unlock! Dnešní recenze se podívá na to, zda se i na běžném stole dají hrát hry tohoto typu.
27.6.2019, recenze, Milan Šurkala
Vztahová koučka: Koňský koule si platíš sama! Vztahová koučka: Koňský koule si platíš sama!
Voňavý parfém – 1200 Kč, řasenka vytvářející neodolatelné řasy – 250 Kč, neslíbatelná rtěnka – 190 Kč, halenka vybraná s maximální péčí 600 Kč, jízdenka na mhd 32 Kč. Zkušenosti z nepovedeného rande? - K nezaplacení. Na všechno ostatní je tady MasterCard.
23.5.2019, článek, Pavlína Uhrinová
Cestování po Šanghaji: Yu Garden, Jing'an a maglev Cestování po Šanghaji: Yu Garden, Jing'an a maglev
Je tu poslední den v Šanghaji. V ten jsme navštívili starobylou Yuyuan Garden s velkým tržištěm, Jing'an Temple a znovu jsme se byli posilnit českým jídlem. A co by to byla za návštěva Šanghaje, kdybychom na letiště nejeli maglevem? 430 km/h! 
15.5.2019, článek, Milan Šurkala
10 důvodů, proč si pořídit nafukovací vířivku 10 důvodů, proč si pořídit nafukovací vířivku
Milujete relaxaci v prohřáté vodní lázni mezi bublinkami? Líbila by se vám možnost užívat si tuto slast pravidelně v pohodlí domova? Nafukovací vířivka je pro vás to pravé. Tady je 10 důvodů proč.
10.5.2019, inzerce, PR článek
Finsko nabízí cestu ke štěstí: soutěž o 3denní dovolenou Finsko nabízí cestu ke štěstí: soutěž o 3denní dovolenou
Finsko bylo opět vyhlášeno nejšťastnějším národem na světě i díky své nádherné přírodě. Země se chce o svou cestu ke štěstí podělit, a tak spustila soutěž o 8 třídenních dovolených s finskými průvodci.
1.4.2019, článek, Milan Šurkala