www.relaxuj.cz
>

Zvyšte účinek svého saunování

Zvyšte účinek svého saunování
, , článek
Saunování je již samo o sobě regenerační cvičení pro náš organismus. Jeho léčebný a relaxační účinek se však dá ještě znásobit jednoduchým respiračním cvičením, které se provádí buď vsedě, nebo ve stoje.
K oblíbeným
reklama
Saunování samo o sobě pochopitelně může plně vystačit požadovaným a předpokládaným potřebám relaxace a tonizace saunujících se. Na jedné straně lze však jeho průběh doplnit některými vhodnými regeneračními postupy, které přispívají k obohacení a zintenzivnění jeho účinku. Na druhé straně působí také jako doplněk jiných regeneračních postupů.


Vhodné doplňky saunování


V horku saunové prohřívárny je nezbytné vyhnout se jakýmkoli namáhavým či nerozvážným pohybům. Proto se na vrcholu prohřívání připouští jen lehká automasáž končetin a varuje se před rychlým střídáním stupňů pryčny.

Jedině v ochlazovací fázi saunování, anebo jako jeho závěr, lze použít některé způsoby nenáročné pohybové aktivity, které jednak využívají, jednak zvýrazňují fyziologické změny způsobené zahřátím.


Vyzkoušejte respirační gymnastiku


Praktickou aplikací tělesné aktivity během saunování je respirační gymnastika. Je to nadneseně používaný výraz pro několik cviků během ochlazování na vzduchu, které spočívají například v rozpažování paží, vypínání hrudníku s hlubokým nádechem a naopak stlačování hrudníku přeložením paží vpředu spolu s hlubokým výdechem, případně i předklonem.

Může se také kroužit pažemi, dělat podřepy či dřepy, klusat, dětem se může zpestřit toto cvičení různými hravými prvky (hra na čápa, žabku apod.). A to vše ve stoji i za chůze či při pomalém běhu! Zásadně se vdechuje nosem a vydechuje ústy. Cvičení trvá maximálně jen několik minut.


Cvičit však můžete i vsedě


Dýchací cviky můžeme provádět i vsedě. Na lavici položíme prohřátou látkovou podložku, usedneme a lehce cvičíme. Můžeme při tom volně i zhluboka dýchat, i to stačí k dobrému, byť postupnému a pomalejšímu ochlazování. Vyhovuje to zejména těm saunujícím, u nichž zdravotní důvody vylučují ochlazovat se příliš intenzivně, například koupelí v bazénku, především u nemocných s vysokým krevním tlakem.

Dýchání a také některé svalové bolesti zad uvolní zavěšování se pažemi na nějaké horizontálně upevněné tyči (ribstolu, hrazdě apod.). Vahou těla a krouživými pohyby trupu se obvykle uvolní svalové kontraktury v oblasti páteře a hrudníku a pokud by vadily i při dýchání, napomůže se takto k jejich odstranění. Děti tyto cviky však nesmí provádět, vazivový aparát jejich ramenních kloubů není pevný!


Pohybem k lepšímu prokysličení krve


Jako závěr saunování lze zařadit jako nejlepší způsob vhodné tělesné aktivity chůze střídavá s pomalým během ze sauny. Dýchání čerstvého vzduchu v přírodě vede k vyššímu prokysličení krve. Z úcty k slavnému finskému běžci, který svůj trénink spojil se saunováním, nazývám tento způsob ukončení nejlépe každého běhu saunování „nurmium“.


Doplněk pohybových aktivit


Prohřátí v saunové lázni může tvořit přípravu k celkové heterogenní masáži, ale také k navazující pohybové aktivitě. Dobře prohřáté a uvolněné svaly a vazivo kloubů přispějí k prohloubení účinku masážních hmatů, anebo k zlepšenému pohybu při cvičení, plavání, rekreační sportovní hře, případně - jak to dělají Finové - při vyběhnutí ven do přírody. Celkové předehřátí svalové soustavy vede ke snížení rizika poškození prochlazených svalů nebo vaziva během pohybové aktivity, zejména za nepříznivého počasí.


Saunování jako závěr tréninku


Trénink je pohybová aktivita, která vyvoláním usilovné námahy, pravidelně opakované, vede k zlepšení výkonu. Tělesná námaha však ale vede k tvorbě odpadových zplodin metabolizmu, které způsobují svalovou únavu. Prohřátím vyvolané prokrvení svalstva vede k odplavení těchto látek.

Saunování po předcházející běžné i vrcholové tělesné námaze upravuje změny fyziologických funkcí organismu, vyvolaných nejen jí, ale i vlivem nepříznivého klimatu. Stalo se tak nezbytnou součástí nejen sportovního tréninku, ale i jakékoli rekreační pohybové aktivity.

O masáži, nurmiu a o tom prokysličování a jiných zajímavostech jindy.

Antonín Mikolášek

Titulní foto: Daniel Sroga
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala