reklama
Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru

Životodárná energie

, , článek
Získejte novou energii ze správné stravy a nedovolte jí z vašeho těla uniknout. Naučíme-li se energii čchi „dotovat“ ze získaných zdrojů, pak náš vrozený „koláč“ vitální energie čchi zůstane dlouho veliký.

Jak načerpat energii


Vrozená energie čchi se ihned po narození „zabydlí“ v ledvinách a zásobuje tělo podle jeho potřeb. Žijeme-li harmonicky, pak ze svého „koláče“ vrozené čchi ukusujeme jen malinko a rozvážně. Tělo i mysl si berou energii převážně z postnatálních zdrojů, což je konkrétně potrava a vzduch.

Jíme-li kvalitně, pak se potrava mění při procesu trávení v čistou energii, která zásobuje všechny naše buňky, volně proudí v těle. Pak se cítíme svěží, máme dobrou náladu, jsme optimističtí, baví nás žít, nic nás nebolí, orgány pracují tak, jak mají, nezlobí nás choroby a naše tělesná výkonnost je velmi dobrá. Musíme však k tomu ale také dostatečně hluboce dýchat a nevdechovat kouř z cigaret a jiné toxické látky. Dalším zdrojem postnatální čchi je totiž kromě potravy i čistý vzduch.


Co nám bere energii


Jaké látky způsobí, že se náš „koláč“ vrozené energie okouše rychle a my brzo zestárneme, začneme být nemocní, nevrlí, unavení, otrávení…? Je to především každodenní nezvládnutý stres, návykové látky (alkohol, cigarety, drogy, ale i větší množství černé kávy), nevhodná strava, neharmonický vyčerpávající život, přemíra sexu, jednostranný způsob života (například sedavé zaměstnání kombinované navíc ještě se sedavým způsobem využití volného času, ale i špičkový vrcholový sport), dlouhodobé nevyspání… Prostě všechno, co není klidné, vyvážené, v souladu.


Naším cílem by tedy mělo být:


  • nevyčerpávat příliš rychle svou vrozenou čchi
  • rozhojňovat čchi získanou

Jak si můžeme svou vitální energii čchi doplňovat?


Tradiční čínská medicína zná tyto základní způsoby, jak doplnit postnatální (získanou) energii čchi:
  • harmonická strava obsahující rovnováhu pěti prvků, s omezením extrémních chutí a důrazem na neutrální potraviny s velkou výživovou hodnotou a snadnou stravitelnost
  • správné dýchání čistého vzduchu (například čínské dechové cvičení čchi-kung, v Indii jógová technika „plného jógového dechu“ a dechové cvičení „pranájáma“)
  • moxa (to jest prohřívání akupunkturních bodů nebo projekce orgánů, nejčastěji ledvin, pelyňkovými doutníčky)
  • cvičení rozhojňující čchi (nejčastěji tchaj-ťi-čüan, v pinyinu psáno tai-chi, u nás je vžitý ne zcela správný přepis „tajči“)

Naučíme-li se energii čchi „dotovat“ spíše z postnatálních, získaných zdrojů (nejlépe praktikováním všech čtyř zmíněných metod jejího doplňování a rozhojňování), pak náš vrozený „koláč“ vitální energie čchi zůstane dlouho velký a zdravý.

Příště si povíme, jak by konkrétně měl vypadat náš jídelníček, aby co nejvíce naši čchi doplňoval a nevyčerpával.
reklama