Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí

, , článek
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
O svalech je známo, že tréninkem rostou, nicméně pokud je přestanete používat, opět zase zeslábnou. Mít vypracované tělo tak vyžaduje neustálý trénink, jinak pracně vybudované výsledky zmizí. V angličtině na to mají trefné pořekadlo "Use It or Lose It", které se dá přeložit jako "používej je nebo je ztrať". Vědci na University of Massachusetts však znovu potvrdili, že to nebude úplně tak pravda.
 
Svaly
 
autor: Efaay [CC BY-SA 4.0], přes Wikimedia Commons
 
To, že posilování je vlastně poškozování svalu zátěží, které je pak opravováno, čímž svaly rostou, je známo už dlouho. Nyní se ale vědci podívali na problematiku podrobněji. Při budování svalové hmoty dochází k tomu, že svaly získávají z kmenových buněk další buněčná jádra, čímž se svalové buňky zvětšují (ty totiž mohou mít velké množství buněčných jader). Zjistilo se však, že neaktivitou tato jádra nikam nemizí, jak se původně předpokládalo. Tým provedl několik experimentů, kdy dva týdny trénované svaly nechali velmi dlouho neaktivní a svalová hmota se pak opravdu zmenšila na pouhou polovinu nejlepšího stavu. Zatímco objem výrazně klesl, počet nově získaných buněčných jader předchozím posilováním klesl o pouhých 0,002 %.
 
I když testy byly provedeny na hlodavcích a lidské svaly prý fungují lehce jinak, na podobné výsledky přišla už i studie prováděná na lidech o rok dříve. Tento fakt má několik zajímavých důsledků. Pokud tedy vypadnete z tréninku, opětovné získání svalové hmoty by mělo zabrat mnohem kratší dobu než její prvotní získání. Za druhé je posilování v mladém věku důležitou prevencí proti ztrátě svalů ve stáří (resp. usnadnění jejich opětovnému zisku). Svaly si budou pamatovat svou někdejší sílu a ačkoli už nebudou nikdy tak výkonné jako "zamlada", posilující lidé budou mít ve starším věku výhodu, a to i tehdy, pokud už dlouho necvičili. Opětovné cvičení jim totiž pomůže získat svalovou hmotu zpět o něco rychleji než u těch, kteří necvičili.
 
Je zde ale ještě jeden zajímavý důsledek. Pokud člověk dopoval, tak svaly si pochopitelně původní objem pamatují, což vyvolává otázky, co s dopujícími sportovci. I když totiž budou dlouho čistí, jejich svaly budou nadále profitovat z někdejších prohřešků. Hovoří se tak o tom, že tresty za doping by tak měly být více přezkoumávány a delší, ne-li doživotní.