www.relaxuj.cz
>

Správné dýchání – cesta, jak se zbavit stresu

Správné dýchání – cesta, jak se zbavit stresu
, , článek
Ačkoliv si dýchání ani neuvědomujeme, je nepostradatelnou součástí našeho života. Dnešní uspěchaná doba nás nutí žít v neustálém poklusu. Zastavte se na chvíli, zhluboka se nadechněte a pomalu vydechněte. Naučte se správně dýchat – zlepší se vám nálada, zbavíte se stresu a navíc budete mít více energie.
K oblíbeným

Vliv dýchání na kvalitu života


Dýchání, ač tak triviální záležitost, má obrovský vliv na kvalitu našeho života. „Ať už je to jakkoli nepříjemné tvrzení, žijeme ve světě plném napětí. A právě toto trvalé napětí vede k mnohým psychosomatickým poruchám organismu, a následně i ke ztrátě radosti ze života. Duševní napětí vždy předchází napětí tělesnému,“ říká psycholožka, kinezioložka PhDr. Naděžda Trojková.

Vždyť v prastarých jogínských tradicích byla rozvinuta celá nauka o dýchání. Nazývá se pranájáma a pojednává o tom, jak kontrolovat a rozvíjet svůj dech. Taktéž v Číně vzniklo celé učení čchi kung, ve kterém se pracuje s životní energií pomocí řízeného dechu.

Dýchání je automatický proces, tak jako například činnost srdce, tedy děje se samo od sebe a nemusíme ho vůlí uvádět do své činnosti. Oproti ostatním automatickým činnostem je dýchání jediným automatickým procesem, který můžeme svou vůlí kontrolovat a příznivě – ku prospěchu našeho fyzického a psychického zdraví – ovlivňovat.


Správným dýcháním ke zdraví těla i ducha


Při nádechu vstupuje do těla blahodárný kyslík - výživa pro buňky. Výdechem se zbavujeme oxidu uhličitého a odpadních produktů. Platí tedy, že čím více kyslíku se nám podaří do organismu dostat a čím efektivněji dokážeme vydýchat odpadní produkty, tím lépe pro nás.

Dýchání zajišťuje výživu mozku, uklidňuje nervy a má objektivně měřitelný dopad - snižuje tepovou frekvenci a urychluje metabolismus, normalizuje krevní tlak a snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí. Správné dýchání napomáhá zlepšení nálady, zvyšuje odolnost vůči nachlazení a nemocím, zlepšuje spánek, a dokonce zpomaluje proces stárnutí.


Ovlivněte vaši náladu


Celkový zdravotní stav a pocit tělesné pohody je se stylem dýchání úzce spjat, tak neoddělitelně, jako spolu souvisí způsob uvažování a naše nálada. Správné dýchání pomáhá zvýšit odolnost vůči nemocem. Pomáhá snížit nebezpečí plicního onemocnění. Hraje roli při zvýšení plicní kapacity - v důsledku toho můžeme absorbovat větší množství kyslíku.

Automasáž, kterou dýchání působí, pomáhá stimulovat vnitřní orgány – zejména játra, žaludek, střeva, srdce a solární pleteň a zlepšuje jejich funkci. Správné dýchání reguluje krevní oběh a čistí organismus. Při tělesném cvičení poskytuje tělu sílu pro výkon. Také pomáhá regulovat nervový systém, zvýšit sebeovládání, zmenšit podpořit uvolnění a spánek. „Dechová relaxace vede k pomalejšímu dýchání a ke zvýšení jeho efektivity. Vzduch to není jenom kyslík, ale také energie. Pokud energie v těle proudí, jak má, cítíme se dobře, sebevědomě a jsme výkonní,“dodává PhDr. Trojková


Narovnejte se


Bohužel všeobecně platí, že většina z nás využívá pouze nepatrnou část kapacity plic. Dýcháme povrchně a máme shrbená záda. Špatné držení těla může bránit správnému dýchání. Pro zlepšení držení těla a hloubky dýchání se doporučuje jóga.


Při stresu dýchejte zhluboka a pomalu


Stresovaný člověk dýchá (ještě více) povrchně a rychle. Dochází k tomu nevědomky, aniž bychom si to uvědomili. Takovéto povrchní dýchání vede sice k vydechování nadměrného množství kysličníku uhličitého, ale nevede k dostatečnému nasycení organismu kyslíkem. Špatné dýchání zvyšuje fyzickou únavu a nervozitu. Proto při stresu a napětí bychom se naopak měli zaměřit na to, abychom dech zvolnili.


Pro zajímavost


Na symbolické úrovni podstatou dýchání je detoxikace – tedy přijímání nového a eliminace starého. Při stresu se tedy, na symbolické úrovni, dostáváme do problému přijmout nové a opustit staré.


Jak správně dýchat


Základní pravidlo pro správné dýchání zní: „Dýchejte nosem, nikoliv ústy!“ Sliznice v nose zachycuje nečistoty, ničí mikroby a zároveň vzduch, který nadechujeme, ohřívá a zvlhčuje. Klíčová rada: "Zvykněte si dýchat pomaleji a hlouběji; nadechujte se a vydechujte stejně dlouho." „Klidný dech a následné zpomalení tělesných pochodů nám pomůže zrelaxovat celé tělo.“, dodává PhDr. Trojková.


Rychlá relaxace


Příjem kyslíku do těla vede k uvolňování napětí a zvyšování hladiny energie. „Když do nás vejde zlost nebo vztek, měli bychom zhluboka vydechnout, abyste z plic beze zbytku vytlačili „použitý“ vzduch a poté přejít na rytmus – nepříliš hluboký a pomalý nádech a významně delší pomalý výdech. Také při pocitech nenávisti bychom měli zhluboka vydechnout. Uvolníme tím rozčílení, to znamená náhlé horko z hlavy a také ulevíme našemu žlučníku.“ říká paní doktorka Trojková. Můžete také vyzkoušet následující nácvik hlubokého dýchání. Uvolněte se, nadýchněte se nosem a zároveň počítejte do čtyř. Vydýchněte ústy, čelisti nechte uvolněné a počítejte do osmi. Postup opakujte, dokud vás cvičení neosvěží.

Dechová cvičení mají značný význam při snižování stresu. Klidný dech navozuje celkové uvolnění a účinně ovlivňuje a zklidňuje psychický stav. Pokud se chcete tuto dovednost dostatečně naučit, potřebujete ji cvičit dvakrát denně pět minut alespoň čtyři týdny.

Zdroje: Doktorka.cz, Wilson P., Základní kniha relaxačních technik, Votobia Olomouc 1997

Titulní foto: Luckynick
Nejnovější články
Vztahová koučka: jaké je seznamování v době koronaviru? Vztahová koučka: jaké je seznamování v době koronaviru?
Podle psychologů může být samota nebezpečná, ale to nám asi dochází všem. Člověk je vztahová bytost. Pandemie může naše vztahy ale paradoxně dokonce posílit a pomoci nám najít životního partnera.
13.4.2021, článek, Pavlína Uhrinová6 komentářů
Všeho s mírou: fitness trackery mohou negativně ovlivnit psychiku Všeho s mírou: fitness trackery mohou negativně ovlivnit psychiku
I mnoho dobrého škodí. To je všeobecně dobře známá věc a znovu ji potvrdila i studie od Digital Health Generation. Ta zjistila, že zejména mladiství jsou náchylní na obsedantní chování v důsledku používání fitness trackerů.
29.9.2020, článek, Milan Šurkala3 komentáře
Aerobním cvičením proti Alzheimerovi, potvrzují vědci Aerobním cvičením proti Alzheimerovi, potvrzují vědci
S vyšším věkem přichází i různé neduhy a člověk by se měl snažit proti nim bojovat. Jedním z problémů je zhoršující se výkon paměti a v horším případě i Alzheimerova nemoc. Dá se proti ní ale bojovat aerobním cvičením.
8.6.2020, článek, Milan Šurkala
Západní Austrálie: hraniční kontrola a první kilometry na opačné straně Západní Austrálie: hraniční kontrola a první kilometry na opačné straně
Po přesednutí v Dubaji konečně míříme na australský kontinent. Abychom to neměli tak jednoduché, čeká nás hraniční kontrola. Na zádrhely v ní se podíváme v dnešním díle, kdy si povíme i o prvních australských kilometrech na silnici.
1.6.2020, článek, Milan Šurkala
Západní Austrálie: s leteckou zastávkou v Dubaji Západní Austrálie: s leteckou zastávkou v Dubaji
Vydali jsme se na další velkou cestu, se kterou se s vámi podělíme a přidáváme ji jako tip i pro vaši dovolenou. Tentokrát to bude opomíjený západ Austrálie. Cesta tam je ale dlouhá, a tak si uděláme několikahodinovou leteckou přestávku v Dubaji.
7.8.2019, článek, Milan Šurkala
Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole
Máte rádi únikovky a všechny ve vašem okolí jste už rozlouskli? Pak pro vás Space Cowboys mají únikovky v podobě deskové karetní hry Unlock! Dnešní recenze se podívá na to, zda se i na běžném stole dají hrát hry tohoto typu.
27.6.2019, recenze, Milan Šurkala1 komentář