www.relaxuj.cz
>

Spánek – zdroj energie, předpoklad zdravého života

Spánek – zdroj energie, předpoklad zdravého života
, , článek
Spánek je nejčastější formou odpočinku i celkovou životní činností člověka. Pomáhá k regeneraci fyzických i psychických sil. Průměrný člověk prospí zhruba třetinu života.
K oblíbeným
reklama

Dobrý spánek, půl zdraví


Dospělý člověk by neměl spát méně než šest hodin denně. Nedostatek spánku se projevuje ve dne chvilkovými ztrátami energie a z dlouhodobého hlediska je dopad mnohem horší. Právě v nedostatku spánku lze spatřit příčinu oslabení imunity. Dobrý spánek má pozitivní vliv na naše zdraví, stejně jako náš životní styl ovlivňuje kvalitu spánku. Výhodu mají jedinci s dostatkem pohybu, naopak kouření spánku na kvalitě nepřidá.


Pár rád pro kvalitní spánek


  • V rámci ohledu k trávící soustavě je radno ke spánku uléhat teprve několik hodin po jídle.
  • Taktéž mezi učením nebo jinou duševně náročnou činností a spánkem neuškodí dostatečný časový odstup.
  • K uvolnění svalstva je dobré podstoupit osvěžující koupel.
  • Spánek si vyžaduje přístup čerstvého vzduchu, ložnice by tedy měla být řádně vyvětraná.
  • Počet rostlin v ložnici je nutno omezit, protože odčerpávají kyslík.
  • Před spánkem se nedoporučuje přílišná konzumace alkoholu a přehnané pracovní nasazení.
  • Prostředí, v němž usínáme by mělo být samozřejmě izolované od hluku.
  • V souvislosti se závislostí člověka na denním světle je mnohem lepší ke spánku využívat nočních hodin. Nepřirozený biorytmus a bdění za šera způsobuje u méně odolných jedinců depresivní stavy.
  • Zejména u studentů jsou ve zkouškovém období v oblibě různé preparáty, které zabraňují spánku a umožňují tak v průběhu noci přípravu na náročný test.
  • Před užitím kofeinových nápojů nebo prášků ze semen rostliny Guarana berme na vědomí, že tělo nelze obelstít a únava se později dostaví možná v nejméně očekávaném okamžiku.

Poruchy spánku


Zatímco někteří z nás vnímají spánek jako slastnou záležitost, jiným působí vážné problémy. Se spánkem je spojena řada poruch a nemocí, a ty člověka postihují nejčastěji ve stáří. Alespoň částečně některým z téměř stovky známých defektů trpí polovina populace. Z nejznámějších neduhů můžeme vyjmenovat chrápání, náměsíčnost nebo nespavost (insomnie).

Narkolepsie, syndrom náhlého usnutí, vešla u široké veřejnosti ve známost díky filmu Miliónový závod. Jednomu z hlavních hrdinů této komedie (roli ztvárnil „Mr. Bean“ Rowan Atkinson) způsobila nemoc nepříjemná úskalí. V reálu narozdíl od filmu důsledky narkolepsie zábavné nebývají. Takto postižení jedinci nikdy neodhadnou, zda usnou zrovna u jídla nebo při důležité pracovní schůzce.


Ilustrační foto: Rudolf Kotulán


Počítání oveček


Zvláštní pozornost je třeba věnovat nespavosti. Počet denně prospaných hodin klesá nejen s přibývajícím věkem. Nespavost, na kterou pověstné počítání oveček nezabírá, řeší řada lidí pomocí prášků. Občas po nich sahají i ti, kteří mají od přírody nižší nároky na spaní a mylně se domnívají, že trpí insomnií. Lepší než prášky jsou bylinné přípravky, které mají mnohdy vyšší účinek a neobsahují toxické látky.

Alternativní řešení problémů bývají různá, inspiraci lze hledat u vzdálených kultur. Někomu pomohou tajemné síly indiánských lapačů zlých duchů, jinému zase buddhistické metody nebo otáčení čínských kuliček. Mnohdy zabere i prostý talisman. Pokud problémy přetrvávají, nezbývá nic jiného než vyhledat odbornou pomoc lékaře nebo psychologa. Spánek je jednou ze základních biologických potřeb člověka, a proto bychom jeho poruchy neměli podceňovat.


Zvířátka, sovy a skřivani


Tak jako se u člověka individuálně liší potřeby návyky spánku, různorodost je charakteristická i pro celou živočišnou říši. V délce spánku vyčnívá “čilý” kůň, který naspí pár hodin denně a “lenoch“ netopýr, který bdí pouze výjimečně v době hledání potravy. Kuriozitou v živočišné říši je tuleň. Mořský živočich spí několikrát denně, avšak v krátkých intervalech. Zvířecí návyky inspirovaly člověka k tradičnímu symbolickému dělení lidských jedinců na sovy a skřivany. Zatímco sovy si libují v ponocování, skřivani hýří aktivitou již v brzkých ranních hodinách.


Spánek jako obchodní artikl


Obchod prostupuje veškerými oblastmi lidského života, spánek nevyjímaje. Marketing propagující zdravý životní styl vyzývá zákazníky k nákupu zdravotních matrací, polštářů či roštů. Bytoví designeři radí zákazníkům, jak si zařídit ložnici. Módní návrháři se nás zase snaží přesvědčit, že ve starém vytahaném triku nemůžeme vlézt ani do postele... Ať jako tak, pocitu krásného probuzení po příjemném spánku se zkrátka vyrovná máloco!

Tak dobrou noc a příjemné sny!:-)
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala