www.relaxuj.cz
>

Slunce není nepřítel

Slunce není nepřítel
, , článek
I když se mezi prosluněnými dny objeví nějaký ten déšť, je jasné, že léto je tu v plné parádě. S ním je neodmyslitelně spjato slunění, ať už v přímořských letoviscích, nebo na březích českých rybníků, přehrad či na koupalištích. Sluneční paprsky nabíjí každého z nás velkou dávkou energie, jak ji ale přijímat co nejlépe a nespálit se?
K oblíbeným
reklama

Opálený trend dnešní doby


Jak známo, móda se vrací ve vlnách. A snědá pokožka je také bezesporu záležitostí, která se řídí trendy. Mnohé z dam, slečen a paní tak rády přes zimu využívají služeb solárních studií, aby si alespoň kousek léta přiblížily. Po celý rok se tak mohou chlubit snědou pokožkou, která mnohdy nebezpečně kontrastuje s neopálenými kolegyněmi. Už v antickém Římě věděli o prospěšnosti slunečních paprsků, které dodávají pocit svěžesti a celkového optimismu, mimo to pozitivně působí i na látkovou výměnu a tvorbu vitamínu D. A tak už v této době stavěli speciální terasy, na kterých plnými doušky užívali slunečního záření. Naši předkové se však jistě ještě nezabývali myšlenkami na negativní dopady své oblíbené činnosti.


Jak vzniká opálení?


Pro to, abychom se dostali k jádru věci, je nutné znát některá fakta. Nejdříve tedy to, co je sluneční záření, která jeho část škodí a která je pro opálení „ta žádaná“. Sluneční světlo se skládá z krátkovlnných až dlouhovlnných paprsků, přičemž člověk vnímá jen ty středněvlnné ve formě světla. Infračervené a ultrafialové záření je lidskému oku za běžných podmínek neviditelné. UV záření můžeme rozdělit na tři skupiny: UV-A, UV-B a UV-C. UV-C záření škodí lidskému tělu, naštěstí však na zemský povrch nedopadá, protože je zadržováno ozónovou vrstvou (proto ta panika ohledně mizející ozónové vrstvy). Reakce pokožky na tyto paprsky je různá. UV-B záření je minimálně tisíckrát účinnější než UV-A. Pro opalování to znamená, že se kůže při ozáření UV-B paprsky asi tisíckrát rychleji opaluje, než při záření UV-A.

Dále je důležité vědět, co se děje při opalování s naší kůží. Ta se skládá ze tří vrstev – pokožky, škáry a spodní tukové vrstvy. Pro opalování je nejdůležitější první zmíněná vrstva, jež obsahuje, kromě jiného, i pigment. Pigmenty se pod vlivem UV-A záření přebarvují a z narůžovělé barvy dosahují našich vytoužených odstínů. Opálení je tedy reakcí na UV-A záření; díky UV-B záření se pak opálení prohlubuje (má vliv na dělení pigmentových buněk, a tak podporuje jeho vznik).

Nikdo by však neměl podceňovat citlivost kůže, která je u každého jedince jiná, proto někdo vydrží na sluníčku hodiny a jiný po půlhodině rudne. I když mnozí žádají všechno hned, u slunění bychom měli zachovat rozum, a to hned z několika důvodů.


Připravte svou pokožku na opalování


V první řadě si pokožka přes zimu odvykla na sluneční záření a v létě je jí nabídnut jen velmi krátký čas k vytvoření obrany. Proto je nezbytné „pomáhat“ jí opalovacími krémy nebo oleji. Často se také diskutuje o takzvaném „předopálení“, k němuž dopomáhá solárium.


Solárium ano či ne?


O kladech a záporech tohoto způsobu získávání snědé pokožky se diskutuje už dlouho. Přes všechnu kritiku nelze upřít soláriím fakt, že mají i lékařské využití. Ač vývoj farmakologie zatlačil využití UV paprsků do pozadí, své místo měly stále - v dřívější době v podobě horského slunce, dnes jako solárka. A kdy je lékaři mohou využít? Kupříkladu při léčbě alergií, slabé imunity, jako prevenci proti chřipce, dále i na ortopediích nebo traumatologiích či při nemoci z nedostatku slunce a zimní depresi.

Aby opalování v soláriu nenadělalo více škody než užitku, měly bychom mít na paměti několik důležitých a méně známých bodů:
  • několik hodin před opalováním nepoužívejte make-up ani parfém
  • kosmetika pro opalování na slunci a v soláriu se liší, proto používejte vždy speciální přípravky
  • nehybně ležet neznamená být správně a celistvě opálená, neprokrvená místa totiž absorbují méně záření
  • po „solárkování“ se několik hodin nemyjte, ani se nevystavujte v ten samý den přímému slunci


Všeho s mírou


Nic by se však nemělo přehánět, a to platí i tady. Díky opalování v soláriích je pokožka více namáhaná, zvyšuje se její poškození a v důsledku toho předčasně stárne a tvoří se nežádoucí pigmentové skvrny.

Pro zdravé opalování je zásadní správně určit fototyp pleti. Ty mají označení I. – IV. Lidé s nižším fototypem by se měli začít slunit pozvolněji. A samozřejmě by neměli zapomínat na adekvátní ochranu pokožky, což se týká všech typů. Vědecké studie zjistily, že riziko rakoviny se zvyšuje v závislosti na četnosti spálení pokožky v dětství, proto věnuje pozornost i opalovacím krémům pro vaše ratolesti.

Nejvyšší ochranný faktor je 50 a rozhodně to neznamená, že se neopálíte! Vaše pokožka bude bronzová sice za delší dobu, o to déle ale opálení vydrží.

Zdroj: modelaznehtupraha.cz

Titulní foto: Yuri Arcurs
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala