www.relaxuj.cz
>

Slunce a naše pokožka

Slunce a naše pokožka
, , článek
Celý rok se těšíme na hřejivé sluneční paprsky. Většina z nás slunce miluje, je třeba si ale uvědomit, že je-li jich příliš, škodí to naší pokožce. Díky nadměrnému slunění mnohem rychleji stárne naše pokožka a na některých částech postupně kůže vysychá, hrubne, objevují se vrásky a pigmentové skvrny.
K oblíbeným
reklama

Co se děje v naší kůži


Díky nadměrnému slunění mnohem rychleji stárne naše pokožka a na některých částech postupně kůže vysychá, hrubne, objevují se vrásky a pigmentové skvrny. Ultrafialové záření může rovněž vyvolat rakovinu kůže. A právě o tom, jak se správně slunit, si povíme v dnešním letním článku.

Pokožka hnědne, protože se v pigmentotvorných buňkách v dolních partiích, na přechodu mezi pokožkou a škárou, díky UVA intenzivněji vytváří pigment melanin. Je známo, že pomocí UVB se tento pigment ukládá v kůži - nejen ve spodní vrstvě, ale i trošku difúzněji v celém průřezu pleti. Další ochranný mechanismus, který se snaží vlastními prostředky chránit cenný genetický materiál v jádrech buněk kůže, je postupné zesilování rohové vrstvy na povrchu kůže. Ta se následkem opalování rychleji vysušuje, hrubne a svými nerovnostmi snadněji odráží paprsky do prostoru. Záření, které do pokožky vnikne, škodí nejen buňkám, ale i vláknům ve střední vrstvě kůže, ve škáře. Následkem toho pleť ztrácí elasticitu, začnou se tvořit vrásky a pokožka celkové stárne. Nebezpečné UV záření proniká i přes mraky a vodu. Zesiluje se odrazem od vodní hladiny, písku a betonu.


Jak je to s ozonovou dírou?


Poslední výzkumy potvrdily fakt, že se na jižní polokouli ozonová vrstva ztenčuje. Díky tomu na zemský povrch pronikají ve velké míře UV paprsky o kratší vlnové délce, které pak ve vrchní vrstvě kůže poškozují jádra buněk a jsou zodpovědné za zvýšený výskyt zhoubných kožních nádorů.

Rizikové skupiny, které by se měly slunění vyhnout
  • děti
  • osoby se světlými a rezavými vlasy
  • lidé, v jejichž rodině se vyskytl melanom
  • osoby pravidelně navštěvující solária
  • lidé s větším množstvím mateřských znamének


Fototyp a výběr opalovacího přípravku


Výběru opalovacího prostředku by mělo předcházet určení fototypu pokožky. Podle reakce na sluníčko rozdělujeme kůži do čtyř skupin. Pokožka prvního fototypu je velmi citlivá a při opalování zrudne. Mívají ji lidé s velmi světlými či rezavými vlasy a modrýma očima. Na přímém slunci mohou pobývat nechránění pět až deset minut, pak se jim kůže spálí. Pokožka druhého fototypu je rovněž citlivá a jejími majiteli jsou plavovlasí lidé s modrýma či hnědýma očima. Na slunci mohou bez ochrany pobývat deset až dvacet minut. Jedinci s hnědými, tmavě plavými vlasy, hnědýma očima a lehce tónovanou pletí, která na slunci hnědne, patří k třetímu fototypu. Na přímém slunci mohou pobývat dvacet až třicet minut. Čtvrtý fototyp mají lidé snědé pleti, tmavých vlasů a tmavých očí, kteří lehce hnědnou a téměř nikdy se nespálí. bezpečně můžou pobývat na slunci až padesát minut.

Právě podle fototypu kůže se následně určuje i hodnota ochranného faktoru OF opalovacích přípravků. Číselná hodnota určuje kolikanásobně déle můžeme zůstat na slunci oproti doporučením pro náš typ pokožky. Například – patříme-li do třetího fototypu, s OF10 si bezpečný pobyt na přímém sluníčku můžeme prodloužit z dvaceti pěti minut na dvě stě padesát minut. Ale pozor například odraz vody, sněhu na horách v jarních měsících může zvýšit intenzitu záření o sedmdesát až devadesát procent. V tomto prostředí je pak nutné zkrátit dobu slunění.

U malých dětí se fototypem příliš nezajímáme. Chráníme je co nejvíc to jde, takže doporučuji kvalitní přípravky s ochranným faktorem třicet až šedesát, dle místa pobytu.


Jak začít s opalováním


Tři týdny před plánovaným sluněním bych doporučila popíjení čerstvé mrkvové šťávy v množství jedné dcl denně. Organismus tak získá beta-karoten, který chrání před spáleninami a dodá pak pokožce bronzovou barvu. Pro intenzivnější ochranu je výborný i pupalkový olej a vitamín E. Vědecké výzkumy potvrdily, že pravidelné popíjení rajčatové šťávy (nejlépe v bio kvalitě) pomáhá předcházet spáleninám od slunce. Obsahují totiž lykopen, který chrání kůži před škodlivými ultrafialovými paprsky. Zpočátku je nutné omezit pobyt na prudkém slunci maximálně na patnáct minut denně a tuto dobu po dvou dnech můžeme prodlužovat o deset minut. Mezi jedenáctou až patnáctou hodinou bychom se měli přímému slunci co nejvíce vyhnout. Je totiž příliš agresivní a rozhodně našemu organismu neprospěje. Dále bychom se měli chránit pokrývkou hlavy a používat kvalitní opalovací kosmetiku.

Po slunění se mi velmi osvědčila koupel v olivovém oleji. Připravíme si ji tak, že do horké vody ve vaně přidáme 1 dcl panenského olivového oleje a 1dcl mléka. Tato lázeň by měla trvat patnáct minut, pak bychom ještě měli dvacet minut relaxovat. Rovněž i vysušeným vlasům můžeme dopřát olivový zábal. Stačí si do vlasů od kořínků po konečky vetřít tento olej, potom vlasy zabalíme do potravinářské fólie a hodinu působit. Jestliže chceme vlasům dopřát ještě intenzivnější kúru, přidáme k oleji jeden žloutek a jednu lžičku citrónové šťávy.


Jak si déle udržet opálený vzhled


Opálenou pokožku je nutné pravidelně ošetřovat zvláčňujícími krémy, aby se nezačala předčasně odlupovat. Pigmentace z kůže se ztrácí odlučováním buněk rohové vrstvy.


Rady pro maximální sluneční ochranu


  • Na sluníčku nepobýváme mezi jedenáctou až patnáctou hodinou.
  • Opalovací krém nanášíme na pokožku minimálně půl hodiny před odchodem z domu. Tak získá čas nastartovat ochranné mechanismy. Na krému rozhodně nešetříme! Takto bychom měli postupovat třikrát až pětkrát denně.
  • Rty nemají pigment, proto je musíme ošetřit zvlášť. Pomůže nám pomáda na rty s ochranným faktorem patnáct až třicet.
  • Opalovací kosmetiku můžeme velmi účinně zkombinovat s rostlinnými oleji, protože například jojobový nebo sezamový panenský olej vykazují přirozený UV-faktor čtyři. Jsou také velmi dobře vstřebatelné, lehce hydrofilní a mají silně regenerační schopnosti. Díky nim bude pleť velmi jemná se sametovým nádechem.
  • Také vlasy potřebují ochrannou kosmetiku, jako například speciální vosky, gely.
  • Oči je nutné chránit kvalitními slunečními brýlemi.
  • Pokrývka hlavy je také vhodná.
  • Nezapomeňme, že slunce opaluje i pod slunečníkem, mraky i ve vodě.
  • V dnešní době je na trhu celá plejáda speciálního plážových tkanin, které mají ochranu před UV zářením. Toto oblečení je úžasné hlavně pro děti.
  • Některé bylinky, jako například třezalka tečkovaná, zvyšují citlivost kůže na sluneční záření. Projevuje se to drobným podrážděním, svěděním, popřípadě puchýřky, které ale nejsou vůbec nebezpečné a při vysazení ihned odezní. Podobné účinky má například celer a petržel, antibiotika a antidepresiva.


Jak na spáleniny od slunce


Nejdůležitějším opatřením při léčbě spáleniny je ochlazení, které je nutné udělat co nejdříve. Popálené místo dvacet minut ochlazujeme studenou vodou nebo si připravíme studený obklad. Chlazení snižuje otok a odvádí z kůže horkost. Mnoha lidem přináší úlevu, když si na spáleniny přikládají obklady z vychlazeného mléka, zakysané smetany či jogurtu. Mléko obsahuje velké množství tuku, neucpe póry a pokožku zklidňuje. Dalším přírodním prostředkem regenerujícím kůži je zelený čaj. Obsahuje totiž složky, které pomáhají chránit kůži před poškozením ultrafialovými paprsky a také zmírňují zánět. Zelený čaj můžeme popíjet a rovněž si z něho dělat obklady na postižená místa.

Při obzvláště bolestivých popáleninách natíráme postižené oblasti nakrájenou bramborou nebo okurkou. Tyto druhy zeleniny chladí a zmenšují otoky. Pokud máme spálenou větší část těla, je dobré si připravit chladivou ovesnou koupel. Připravíme si ji tak, že dvě hrsti jemně mletých ovesných vloček zalijeme dvěma litry vroucí vody a necháme třicet minut louhovat. Pak dobře přecedíme a získaný šlem přidáme do chladnější vody ve vaně. Koupel by měla trvat deset až patnáct minut. Ovesné vločky mají na kůži silně regenerační a zjemňující účinky.

Výborné zkušenosti mám rovněž s jablečným nebo vinným octem (nejlépe v bio kvalitě), obklady z nich pomáhají zmírnit bolestivost, svědění a zánět na kůži. Také čerstvá šťáva z aloe vera má velmi hojivé a ochlazující působení. Osvědčilo se mi rovněž potírání spáleniny vitaminem E. Z aromaterapie je velmi účinné potřít spálená místa neředěným levandulovým či čajovníkovým (tea tree) olejem.

Věřím, že jste již dokonale „vyzbrojeni“ na sluneční paprsky a letošní dovolenou i celé léto prožijete co nejlépe.

Titulní foto: Evgeny Kan
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala