www.relaxuj.cz
>

Sauna: zdravý způsob života

Sauna: zdravý způsob života
, , článek
Léto vzalo nohy na ramena, za okny se k nám vlezle připlížila za nehty deroucí zima. Podzim si však své vladaření nenechá jen tak uzmout, a tak dny jsou nakonec přeci jen nádherné, voňavé, prosluněné plné barev, bohaté na dary země, kterých bychom si měli užívat, protože zima je dlouhá a my nejsme žádní medvědi brtníci, kteří to koncem října zabalí a probudí se až s prvními kytičkami.
K oblíbeným
reklama

Nechte se zlákat do sauny


My zde musíme bojovat s mrazy a různými neduhy, ale také se nesmíme zapomenout radovat z jedné z nejkrásnějších částí roku, která se nezadržitelně blíží. V této pro imunitní organizmus náročné době proto musíme pro své tělo podniknout mnohem víc, než rychlý doping chemickými „celtlemi“ z lékáren.

Podzimní čas je ideálním k saunování, protože díky absolvování takzvané suché koupele se člověk cítí nejenže osvěžen, ale tímto procesem taktéž podpoří celé své tělo při aklimatizaci na příchozí zimu, přičemž si navíc zvýší i svou odolnost vůči nachlazení.


Co je sauna?


Sauna je zdravý životní styl, o němž věděli už v době kamenné a budete se divit, ale znali jej i v Asii či Americe. Saunou označujeme vesměs druh koupele, která patří k národnímu koloritu Finska, kde všude na březích nespočetných jezer, řek i na kraji zálivu Baltského moře stojí malé roubené domečky (takzvané potírny), námi známé jako sauny.

Technicky vzato jde vlastně o dřevěnou kabinu, v níž při typicky vysokých teplotách (šedesáti až sto stupňů Celsia), při dostatečně suchém vzduchu, aby se mohl na těle bohatě vytvářet pot, dochází k dobrému a rychlému odpařování. Odpařování potu chladí, a zabraňuje tím přehřátí, zvlášť pokud vše podpoříte politím horkých kamenů vodou, a vytvoříte tak parní ráz.


Na ohřátí navazuje řízené ochlazování


Plíce nejlépe zchladí čerstvý vzduch, zatímco pro pokožku je nejlepší studená voda či sníh. K dosáhnutí ideálního efektu se tato střídavá koupel doporučuje opakovat dvakrát až třikrát, vždy po patnácti minutách zahřívání. Střídat vícekrát procesy zahřívání a chlazení se nedoporučuje vzhledem k následnému kontraproduktivnímu účinku (čtyřikrát – utlumuje, pětkrát unavuje a od šesti nahoru zavání zdravotními riziky).


Vyčistí i ochrání, celé tělo zocelí


Krom svěžesti, otužování a zlepšení termoregulačních mechanismů má sauna i další blahodárné účinky: zlepšuje prokrvení tkání, zklidňuje činnost srdce, má očišťující účinek, prohlubuje a uvolňuje dýchání, zároveň pomáhá ničit choroboplodné bakterie a viry, ruší nespavost, zklidňuje rozrušení, snižuje tísnivé pocity a nervozitu. Je výborná i při boji s celulitidou.

Celkově zlepšuje kvalitu pleti (vyčistí ji a podpoří tvorbu nových buněk). Saunování posiluje srdce a upravuje krevní tlak. Krom toho dochází taktéž k podpoření hypofýzního a ledvinového systému. Sauna je ideálním relaxačním prostředkem k načerpání dostatku sil do běžného hektického dne.


I sauna má své pro a proti


  • Saunování byste se měli vyhnout po vysoké fyzické nebo duševní námaze.
  • Do sauny není vhodné jít ani hladový, ani čerstvě najezený.
  • Vzhledem k vysoké spotřebě tekutin díky velkému teplu nesmíte zapomínat na jejich dostatečný přísun.
  • Léčení horečky patří do postele a ne do sauny, ta vám s ní nepomůže.
  • Kontraindikována jsou i některá onemocnění jako vysoký tlak a některé onemocnění srdce či plic.
  • Jinak je však sauna vhodná pro všechny, dokonce i pro malé děti.


Pár zajímavostí


  • Věděli jste, že ve Finsku připadá na pět miliónů obyvatel milión šest set tisíc saun?
  • Víte, že Finové své protivníky berou záměrně do sauny, aby si pročistili hlavu a všechny nepřátelské myšlenky rozpustili v páře?
  • Saunování je součástí finské pohostinnosti.
  • Nepočítejte, že díky sauně zhubnete. Ztráta váhy má pouze krátkodobý efekt, tedy do té doby, než vypocené tekutiny doplníte. Váhový úbytek totiž dělají právě vypocené tekutiny. Nicméně, pravidelné saunování má blahodárný účinek na celkovou funkci organismu, tedy vyrovnává i jeho spalování tuků, čímž může napomáhat k možnému snadnějšímu hubnutí.


Důležité zásady


Pokud se bojíte nahoty či sexuálního obtěžování, je to zcela zbytečné, většina saun bývá totiž rozdělena na pánské a dámské. Navíc o sexu v sauně nemůže být ani řeč, nejen proto, že sauna je považována dle finské mentality za posvátné místo, kde je podobné chování považováno za zavrženíhodné, ale je i fyziologicky nemožné, vzhledem k vysoké teplotě je jakákoliv podobná aktivita marná (tělo má spoustu práce s pumpováním krve do srdce, než do jisté oblasti mužského těla).

Většinou ostýchavé ženy volí chození do sauny v plavkách, jenomže poté řeší problémy s defekty pokožky. Není se čemu divit, do saun se vskutku chodí bez oděvu pouze s osuškou, protože jak jsem se již výše zmínila, dochází k masivnímu vyplavování toxinů z těla, a ty pod nepropustnými plavkami umí nadělat pěknou paseku.

Tak se nestyďte a pěkně si to užijte, výsledek vskutku stojí zato.

Titulní foto: Krzysztof Kubicki
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala