www.relaxuj.cz
>

Sauna: příjemná relaxace duše i těla

Sauna: příjemná relaxace duše i těla
, , článek
Jak se uvelebíš, tak se zahřeješ! V dnešním článku se dozvíme, zda je lepší v sauně sedět nebo ležet.
K oblíbeným
reklama

Kterou etáž si vybrat?


V některých návodech k saunování ve veřejných saunách se můžeme dočíst, že se má zpočátku prohřívání usednout na dolní pryčny a po několika minutách si sednout na vyšší stupeň. Naproti tomu v jednom anglickém časopise uveřejnili tento návod: Začněte na nejvyšší lavici a sestupujte stupeň po stupni dolů. Na podlaze budete za osm minut. - Tak kam si máme vlastně sednout či lehnout?

Pro každého saunujícího se člověka je důležité, aby do saunové prohřívárny vstupoval s vědomím, že teplota vzduchu, který jej horce objal, je v duchu fyzikálních zákonů rozložena do tak zvaných izotermických pásem a že v uzavřeném prostoru je tento fenomén zvláště výrazný.


Jak je v sauně horko?


Teplota těchto pásem se zvyšuje od podlahy: 45 °C, čili pod stropem je nejvyšší: 100°C .Na druhém stupni pryčny se teplota pohybuje kolem 60 až 70 °C. Ve srovnání s teplotou letního dne je tato hodnota jistě neobvyklá. Snažíme se tedy zabránit tomu, že se nás stane horko nepříjemné a prudce se nám zvýšila vnitřní teplota. První krok k tomu je vybrat si teplotní pásmo, v němž se chceme prohřívat a polohu, v níž nám bude příjemné relaxovat.

Je pochopitelné, že v pásmu o vyšší teplotě dochází k prohřátí rychleji. V nižším pásmu je teplota naopak nižší, takže k dosažení potřebného efektu prohřívání se musíme horku vystavit déle. Přeskakování ze stupně na stupeň není tedy nutné, ani účelné. Avšak vyhledat vyšší teplotní pásmo se doporučuje až po příchodu z ochlazovny.


Sedět či nesedět?


Každý saunující se má výhodu nejen svobodného výběru pásma, ale také tělesné polohy, kterou chce při prohřívání zaujmout. Zpočátku prohřívání je lepší si lehnout v tom teplotním pásmu, které si saunující sám vybral. V této poloze je tělo vystaveno stejnoměrné teplotě zóny, v níž leží.

Uvolňující poloha vleže je velmi důležitá. Existují různé polohy: naznak, podložení si bederní části páteře stočeným froté ručníkem, na břiše nebo na boku, podložení hlavy či zvednutí paží a nastavení dlaní do zóny o vyšší teplotě.

Poloha vleže však vyžaduje hodně prostoru, proto je vhodná v rodinných saunách, ve veřejných se obvykle sedí. Prohřívání vsedě je ovšem nerovnoměrné, termoregulační děje se však i s touto situací vypořádají, ale prohřívání trvá někomu déle než vleže. Také při sezení lze relaxovat. Saunující se zapře rukama o stehna a tím uvolní napětí hrudníku a dech je volnější.

Obě polohy těla při prohřívání jsou vyhovující, nicméně poloha vleže o něco lepší.


Kdy je správný čas na změnu polohy


Jakmile se ke konci prohřívání objeví pocit značného horka (pálení kůže je ovšem již známkou přehnaně dlouhého pobytu v horku, případně nesprávných hodnot saunové lázně!), přichází čas si sednout. Změna z polohy vleže do sedu a pak do stoje musí být pozvolná, a proto je nutné nejprve si sednout.

Sedneme si na "vajíčko" - a to tak, že přitáhneme pokrčené dolní končetiny k hrudníku, obejmeme se pažemi a hlavu skloníme ke kolenům. Vytvoří se tím jakási "pružina" cévního systému, která zajišťuje, že nedojde k prudkému poklesu krevního tlaku při náhlém a rychlém postavení se.

Mnozí lidé již zažili pěkné zamotání hlavy při rychlé změně polohy. Někdy může dojít až k mdlobě, vedoucí k pádu na zem. Tento kolaps je vcelku neškodný, protože odkrvení mozku se po pádu na zem rychle obnoví. Nicméně, je lepší tomu zamezit.

Je doporučována automasáž, zejména na dolních končetinách, která také zamezí kolapsu. Není ovšem vhodné masírovat se příliš úsilovně. Znamená to zvýšení zátěže organismu v horku a snad i obtěžování ostatních.
Nejnovější články
Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit Infrasauna v bytě: relax, který si můžete dovolit
Po celodenní aktivitě si zasloužíte chvíle odpočinku. Skvělým způsobem, jak relaxovat, je saunování. Pozitivní účinky termoterapie jsou totiž všeobecně známy. A takovou relaxaci si můžete dovolit díky infrasauně i v pohodlí svého domova.
21.3.2019, inzerce, PR článek
Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě Milujete potápění? Polsko otevře nejhlubší bazén na světě
Chcete se potápět, ale exotické destinace jsou pro vás příliš daleko? Pak pro vás mohou mít v Polsku řešení. Otevřou zde totiž nejhlubší bazén na světě. Jmenuje se Deep Spot a nabídne rekordní hloubku až 45 metrů.
18.3.2019, článek, Milan Šurkala
Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai Měsíc na Bali: Vánoce v Padangbai
Po necelých pěti dnech jsme opustili Canggu, kde se nám zkrátka nelíbilo, a přesunuli jsme se na jihovýchod ostrova do přístavu Padangbai. Ten je vyhlášený především krásnými potápěčskými lokalitami.
11.3.2019, článek, Jana Bártová
Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
5.3.2019, článek, Milan Šurkala
Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí Vědci potvrdili svalovou paměť. "Use it or lose it" neplatí
Posilujete a bojíte se toho, že když na chvíli přestanete, veškerá snaha přijde vniveč? Vědci tvrdí, že známé pořekadlo "use it or lose it" zas tak úplně neplatí a opětovné posilování bude jednodušší, než by se mohlo zdát.
27.2.2019, článek, Milan Šurkala