Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Sauna: co jíst a pít při saunování

, , článek
Sauna: co jíst a pít při saunování
Představa, že několik desítek minut člověk v sauně nevydrží bez jídla a pití, je úsměvná. Nic více nemůže pokazit celkový účinek saunové lázně než příjem nevhodných nápojů a přílišného množství jídla před saunováním, během něho, i v jeho závěru.
Sauna: co jíst a pít při saunování

Nezapomeňte dodržovat pitný režim


S vodním a minerálním hospodařením organismu souvisí především nejen pocení, ale i náhradní příjem nápojů. I když za regulérního, tedy krátkého pobytu v saunové lázni nedochází v této oblasti k závažným změnám, je vhodné věnovat pozornost výběru nápojů, ale i jídla.

Nejméně hodinu před saunováním se lze jen trochu najíst a napít vody (nikdy alkoholu, narušuje průběh termoregulace a navíc psychicky irituje). Saunovat se na lačno není dobré, ale příjem šálku či sklenice tekutiny usnadní pocení.

V průběhu saunování nepijeme ani nejíme. Vypité tekutiny snižují schopnost krve vstřebávat nadbytečnou vodu, která se vyskytuje v mezitkáňových prostorách a často tvoří otoky vinou příjmu příliš solené stravy. Pojídání jakékoli stravy během pocení či ochlazování je pochopitelně nevhodné, odkládá se do odpočinkové fáze saunování.

Po ukončení saunování je však potřeba vyrovnat některé změny vnitřního prostředí organismu. Jeho nerovnováha se projevuje především žízní a hladem. Dbá se proto o náhradu minerálů, zejména draslíku, vody, jakož i vitamínu C. Pijeme proto přírodní ovocné šťávy, mošty, minerálky, případně šípkový či jiný bylinný čaj, ochucený vitamíny, jakož i ostatní nealkoholické nápoje, ale i kompoty. Stejný význam však může mít i zeleninová, ovocná, houbová, sýrová či jiná polévka, která již má charakter stravy. Vyhýbáme se příliš slazeným nápojům.


Jíst po sauně – ano či ne?


Příjem jídla po saunování je třeba řešit zejména u těch, kteří mají potíže s nadměrnou hmotností. U nich je třeba, aby po saunování vypili neslazený nápoj v potřebné míře a vystříhali se večerního jídla. Mohou také využít příznivých pocitů po saunování k absolvování postního dne hned příští den po saunování. Ale ani saunistům s normální hmotností se nic nestane, jestliže se jídlo ponechá až do druhého dne. Napití ovocné šťávy obvykle utiší pocit hladu.

Přesto mnohým saunujícím připadá, že po saunování musí za každou cenu něco sníst. Pokud se toho týká, pak je lépe sníst například chléb s tvarohovou pomazánkou, bramborové placky, jogurt, sýr a vypít kyselé mléko, podmáslí nebo bylinný čaj, případně si připravit obložené mísy z biologicky hodnotných potravin. Mají mít přednost před tučnými a smaženými masy a uzeninami. Přílišné přesycení, anebo nesprávné složení potravy, může vyvolat neočekávané těžkosti, které pokazí výsledek saunování. Jako ve všem v průběhu saunování nemá se ani s jídlem nic přehánět. Jídlo není rozhodující složkou účinku saunování, i když po něm skutečně chutná. Střídmost šlechtí saunisty.

Titulní foto: Josetandem