www.relaxuj.cz
>

Protáhněte se při strečinku!

Protáhněte se při strečinku!
, , článek
Můžete vypustit energii ze svalů po celodenním sezení, nebo naopak po namáhavém dni se přivést do klidového stavu. Oboje je možné při strečinku. Váš pohybový aparát vám bude vděčný.
K oblíbeným
reklama
Začněme nejdříve tím, co slovo strečink vlastně znamená. Jak lze snadno poznat, počeštěné slovo pochází z angličtiny a zadáte-li jej do překladového slovníku, jeho význam je stejný jako to, co má vlastně popisovat – tedy roztažení či napětí.

Strečink není jen součást přípravy před fyzickým zatížením, ale slouží každému, kdo si chce svůj pohybový aparát udržovat v dobrém stavu. Před sportovním výkonem má funkci aktivátoru svalů a jejich zahřátí, naopak každý z nás může malý strečink provést i ráno doma, aby povzbudil své tělo. V případě sportovců se také jedná o předcházení nebezpečí úrazu – když jsou svaly „v provozní teplotě“ a protažené snižuje se riziko nepříjemných zranění. Je jasné, že strečink je znám dlouhá léta, avšak za své masové rozšíření vděčí zejména knize amerického autora Boba Andersona s prostým názvem Streching, což bylo v polovině 80. let.


Dynamicky nebo staticky


Jakou formu strečinku zvolíme záleží hlavně na účelu jeho provádění, to znamená na tom, před jakou sportovní aktivitou se budeme protahovat. Proto, jak napovídá nadpis, máme dva druhy strečinku – dynamický a statický, z čehož se dá usuzovat, oč se jedná. Při statickém se pohyby provádí pomalu a rozvážně a výdrže se praktikují v krajních polohách. Právě tento druh se hodí i jako samostatné cvičení.

Dynamický strečink je náročnější a dalo by se říci, že i nebezpečnější. U začátečníků by mu měla předcházet prvně zmiňovaná forma protahování, neboť zde může docházet i k poranění nebo svalovým bolestem. Využívá se energie těla k dosažení maximálního rozsahu pohybu, proto je využívaný u náročných sportů jako jsou bojová umění a podobně.


Zásady


Díky čemu bude protažení co nejvíce efektivní? Při strečinku by měly být svaly v teple – to znamená, že před cvičením si přes nátělník přehodíme ještě mikinu, či si přes kraťasy natáhneme tepláky, a následně si lehce vyklušeme, uděláme pár dřepů nebo poskoků, aby svaly dosáhly „provozní teploty“. Snižuje se tak riziko zranění.

Už výše byl zmíněn pojem krajní polohy. Tu má každý z nás individuální a nikdy by se neměla násilně přesahovat. Místo protažení může totiž dojít k opačnému efektu. Spustí se tzv. napínací reflex, který způsobuje zkrácení svalu, a dochází tak ke zcela opačnému účinku, než bychom si přáli. V krajní poloze se také vyvarujte kmitání. Ačkoliv v hodinách tělocviku jsme mohli slýchávat ono „A kmitáme…“, vězte, že při strečinku to není pravé ořechové. Postupujeme raději pomalu po milimetrech, nikdy ne přes sílu.

Nesmíme zapomínat ani na správné pohyby bránice – pravidelné nádechy a výdechy. Nebo spíše nedýchání – nikdy nezadržujeme dech! Pravidelné a správné využívání plic cvičení usnadňuje. V krajní poloze zkuste vydechnout a spolu s dalším nádechem se vracejte do původní polohy.

Logicky přecházíme od snadnějších cviků k těm složitějším. Zpočátku se také mohou objevovat mírné svalové bolesti, jež však po několika dnech vymizí. Mezi tím nechejte odpočívat oblast, ve které se problémy objevily a zaměřte se na jiné cviky. A na závěr – doba, po kterou je vhodné provádět strečink, čítá kolem 15 minut.

I když strečink budeme provádět „jen tak“, tedy ne před sportovní aktivitou, má stále svůj význam. Po náročném dni se při něm uvolníme, dostaneme ze svalů nahromaděnou energii a také se při něm odreagujeme. Zejména kombinace strečinku, dechových cvičení a meditace je součástí koktejlu na dobrou náladu.

A zajímavost závěrem: v případě postupu na další strečinkový level jsou k dispozici i speciální pomůcky, jež využívají hlavně závodníci bojových sportů. Jedná se o takzvaná roztahovala, která působí spíše jako mučící nástroj, než-li prostředek ke strečinku.

Zdroj: strecink.cz

Titulní foto: dreamstime.com
Nejnovější články
Západní Austrálie: s leteckou zastávkou v Dubaji Západní Austrálie: s leteckou zastávkou v Dubaji
Vydali jsme se na další velkou cestu, se kterou se s vámi podělíme a přidáváme ji jako tip i pro vaši dovolenou. Tentokrát to bude opomíjený západ Austrálie. Cesta tam je ale dlouhá, a tak si uděláme několikahodinovou leteckou přestávku v Dubaji.
7.8.2019, článek, Milan Šurkala
Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole
Máte rádi únikovky a všechny ve vašem okolí jste už rozlouskli? Pak pro vás Space Cowboys mají únikovky v podobě deskové karetní hry Unlock! Dnešní recenze se podívá na to, zda se i na běžném stole dají hrát hry tohoto typu.
27.6.2019, recenze, Milan Šurkala1 komentář
Vztahová koučka: Koňský koule si platíš sama! Vztahová koučka: Koňský koule si platíš sama!
Voňavý parfém – 1200 Kč, řasenka vytvářející neodolatelné řasy – 250 Kč, neslíbatelná rtěnka – 190 Kč, halenka vybraná s maximální péčí 600 Kč, jízdenka na mhd 32 Kč. Zkušenosti z nepovedeného rande? - K nezaplacení. Na všechno ostatní je tady MasterCard.
23.5.2019, článek, Pavlína Uhrinová
Cestování po Šanghaji: Yu Garden, Jing'an a maglev Cestování po Šanghaji: Yu Garden, Jing'an a maglev
Je tu poslední den v Šanghaji. V ten jsme navštívili starobylou Yuyuan Garden s velkým tržištěm, Jing'an Temple a znovu jsme se byli posilnit českým jídlem. A co by to byla za návštěva Šanghaje, kdybychom na letiště nejeli maglevem? 430 km/h! 
15.5.2019, článek, Milan Šurkala
10 důvodů, proč si pořídit nafukovací vířivku 10 důvodů, proč si pořídit nafukovací vířivku
Milujete relaxaci v prohřáté vodní lázni mezi bublinkami? Líbila by se vám možnost užívat si tuto slast pravidelně v pohodlí domova? Nafukovací vířivka je pro vás to pravé. Tady je 10 důvodů proč.
10.5.2019, inzerce, PR článek