Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Proč být v sauně zticha?

, , článek
Proč být v sauně zticha?
Chodíte do sauny pro odpočinek těla i ducha, nebo v ní pořádáte s kamarádkami mohutné debaty, co se kde děje nového? V tomto článku se dozvíte, proč si debaty raději nechat do kavárny či příjemné hospůdky.
Proč být v sauně zticha?

Dýcháním ústy škodíte plicím


Ne tak docela, pokud se týká dýchání. Záleží totiž na jeho způsobu. Doporučuji dýchat horký vzduch v prohřívárně sauny raději jedině nosem. Vstup do dýchacích cest je uspořádán tak, že přepážka nosní dutiny a skořepy jsou pokryty sliznicí s hustou sítí cév. Krev, která sem proudí z tělesného nitra, má nižší teplotu než vdechovaný vzduch (např. 37,5 °C oproti 70 °C), tudíž jej ochlazuje. To má vliv na to, že do plic přichází vzduch, zahřátý na teplotu tělesného jádra, která teprve na vrcholu prohřívání (za patnáct minut) dosahuje teploty něco nad 38,0 °C.

Při dýchání ústy, kterému se saunující se nevyhnou při hlasité mluvě i zpěvu, je chránící filtr nosních dutin vyloučen. Ústy vdechovaný horký vzduch se může dostat až do hlubších partií plic. Je možné, že takto může působit nepříznivě na jemné plicní sklípky. Hluboké vdechování horkého vzduchu ústy proto nedoporučuji.


Při dýchání v sauně nosem snížíte riziko viróz


Tepelné podněty (ať pozitivní v prohřívárně či negativní v ochlazovně) však mají další účinky na dýchací cesty. Pokud se týká nosní sliznice je jich hned několik – a velmi důležitých.

Dochází k zvýšenému vylučování řídkého hlenu, který jednak chrání před intenzivním tepelným podnětem, jednak je rychleji posunován směrem z nosu ven činností řasinek slizničních buněk. Choroboplodné zárodky a prach, zachycené během dne na sliznici nosu, se rychleji dostávají pryč.

Mnohé saunistky naříkají, že je v horku prohřívárny, ale i za mrazu v ochlazovně pálí nosní vstup. Ovšem, nosní vstup je opatřen velkým množstvím termoreceptorů pro horko i chlad, které citlivě snímají intenzivní tepelné podněty a signalizují do mozku, že prostředí je náročné. V horku je to tím, že horký vzduch je příliš vlhký, ne že by vysychala nosní sliznice. K odstranění pocitů pálení postačí jak v horku, tak v mrazu přikrýt si dlaní či textilií nosní vstup. V horku pomáhá také opláchnutí vstupu vodou.

Nejvíce si při dýchání nosem cením toho, že horký tepelný podnět vyvolává bezprostřední a dlouhodobou imunitní reakci. Složky bílých krvinek zabraňují přímo ve sliznici průniku virů i bakterií, v krvi se zvyšuje hladina protilátek, která např. u rinoviróz má poločas účinku, tedy chrání sedm dní. Stačí tedy saunovat jednou za týden a díky dýchání horkého vzduchu v sauně nosem si můžeme zajistit potřebnou ochranu vůči nim.


Nebojte se se v sauně bavit


Chápu, že mnohé saunistky trápí vřava hlasité mluvy v sauně. Neodsuzuji jakýkoli hovor v sauně. Saunování poskytuje výbornou možnost komunikace, ale hovor má být tichý a nerušící ostatní saunující se. K němu není potřeba hluboké nadechování, stačí dýchat nosem. Na přednosti tohoto počínání jsem se snažil poukázat.

Antonín Mikolášek