Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Pozdrav slunci – nejstarší rozcvička

, , článek
Pozdrav slunci – nejstarší rozcvička
Jóga nás vede k harmonii, k uvědomělému jednání a jasnému myšlení. Cvičením Pozdravu slunci tak můžeme nahlédnout do tajemství tělesné a psychické pohody, kterou jóga přináší. Prostřednictvím sestavy Pozdrav slunci tedy můžeme kladně ovlivnit svůj život.
Pozdrav slunci – nejstarší rozcvička

Co je to Pozdrav slunci?


Jedná se o sadu cviků, kterými lze procvičit celé tělo. Cvičení je založené na opakování jednotlivých jógových pozic (asán). Při cvičení procvičujete páteř zejména do předklonu a do záklonu. „Cvičení pozdrav slunci je série pozic, které jdou jedna za druhou. Rozvíjejí se. Variant pozdravů slunci naleznete několik druhů. Uvádí se až 32 druhů. Jedná se o předozadní cvičení, cvičení spojené s dynamikou, aktivitou, sympatickou nervovou větví,“ vysvětluje Václav Krejčík, mistr republiky ve sportovním aerobiku a zakladatel Power yoga Akademie.


Postup při cvičení


Sestava má 13 cviků, které opakujeme jedenkrát až šestkrát bez přerušení. Počet opakování záleží na naší kondici, důležité je, abychom se necítili při cvičení vysíleni. Při každé pozici dbáme na uvolněné dýchání. V dané pozici setrváme několik nádechů a výdechů.


Jak správně při cvičení dýchat?


Obecně platí pro jednotlivé jógové asány pravidlo – při záklonech se nadechujte, při předklonech vydechujte. Po odcvičení se položte na podložku, na záda, uvolněte všechny svaly, klidně dýchejte a několik minut relaxujte.


Příjemně relaxujte


Oproti aerobiku, který je zaměřen na spalování energie, je pro jógu charakteristické zaměření na jiné dimenze. Při pravidelném cvičení Pozdravu slunce budete příjemně protažení a docílíte klidné mysli. Za vyzkoušení nic nedáte. Vyhraďte si volnou čtvrthodinku a pusťte si příjemnou relaxační hudbu. Pro své cvičení si nalezněte klidné místo, kde nebudete pokud možno rušeni. Oblečení má být volné, pohodlné. A začněte cvičit!


Pozdrav slunci funguje jako energizer


Zdravotní účinek cvičení sestavy Pozdrav slunce je výjimečný. „Nevynechá jediný sval na těle. Zapojí všechny svaly těla,“ dodává pan Krejčík. Mimo to, že má samozřejmě vliv na celkovou tělesnou kondici, jeho význam spočívá zejména v tom, že podporuje krevní oběh podél páteře a zároveň posiluje nervový systém. Po pravidelném cvičení se vám bude lépe spát, pamatovat si a nezapomínat a zlepší se i schopnost koncentrace neboli soustředění. „Pozdrav slunci má pozitivní vliv na trávící a vylučovací soustavu. Cvičením pozdravu slunci si dokážete nabít "baterky", dodává Vašek Krejčík.

A to je právě to důležité, když chcete načerpat energii. Na rozdíl od aerobiku, po kterém se sice cítíte příjemně, ale brzy se myšlenkami navrátíte ke každodenním starostem, Pozdrav slunci ve vás zanechá dlouhodobý pocit pohody a rovnováhy. Po odcvičení Pozdravu slunci se nebudete cítit unavení, ale klidní a plni energie. To ovšem nemění nic na faktu, že zejména ze začátku je cvičení pěkná zabíračka, obzlášť pro svaly, o kterých jste před cvičením ani netušilli, že je máte :-).


Jak vlastně jóga vznikla?


Jóga vznikla v Indii v prvním století n. l. Za zakladatele je považován Pataňdžali, který zavedl tzv. aštanjógu. Počátkem 20. století ji učitelé jógy dovezli do Evropy. Jistě je zajímavé poznamenat, že jóga je v současnosti předepisována jako doplněk klasické medicinské léčby ve všech oficiálně uznávaných indických nemocnicích.


Jak často cvičit


Cvičit Pozdrav slunci je vhodné pravidelně. „Cílem pozdravů slunci je aktivizování těla, rozpohybování, zahřátí těla a organismu,“ říká Krejčík. Pozdrav slunci je pravděpodobně nejstarší ranní rozcvička.

Je to komplexní cvičení, vhodné cvičit ráno. Když to není možné, jakákoliv denní doba je vhodná,“ říká Václav Krejčík s úsměvem.

Podrobné instrukce k Pozdravu Slunci naleznete zde.



















Foto: http://www.bmsa.cz/