Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Pochutnejte si na salátu!

, , článek
Pochutnejte si na salátu!
Nastává čas, kdy v horkém počasí dáme přednost salátovým pokrmům před klasickým teplým obědem. Zelené saláty obsahují spoustu vitamínů a nemusí být pouze přílohou k hlavnímu jídlu, mohou spolu s celozrnným pečivem tvořit lehký a osvěžující letní oběd. Dnes vám přinášíme tipy, jak si na salátu pěkně pochutnat.
Pochutnejte si na salátu!

Obsahují spousty vitamínů a minerálů


Zelené saláty jsou zdrojem velkého množství vitamínů. Zelené saláty jsou zdrojem organických minerálů, manganu, chrómu, kyseliny listové, vlákniny a především vitamínů. Obsahují vitamín A, který ochraňuje sliznici, kůži, vlasy a zuby. Vitamín B napomáhá činnosti nervového systému a základních metabolických produktů. Dále také obsahují vitamíny z řady B (B1, B2, B6), které jsou zvláště důležité pro nervový systém, příznivě ovlivňují paměť. Z minerálních látek obsahují především železo a vápník, stopově další látky - sodík, zinek, fosfor, hořčík, draslík, mangan, chrom, selen a nikl.


Pět „zlatých“ pravidel pro salát


  1. Zeleninu používejte pouze čerstvou, čistou.
  2. Do salátu patří olej, a to nejlépe olivový. Olej proto, aby se do těla vstřebaly také látky rozpustné v tucích.
  3. Použijte ocet vinný (nebo čerstvou šťávu z citrónu).
  4. Salát patří do keramické, skleněné mísy – nikoliv do plastové
  5. Velmi důležité: salát nikdy nekrájejte nožem, (ničí se tím vitamíny), ale natrhejte těsně před konzumací.


Saláty různých tváří


Mezi asi nejznámější zelené saláty v českých krajích patří salát Locika setá - neboli salát hlávkový. Hlávkový salát se pěstuje ve třech typech - hlávkový, římský a ledový. Římský salát má tužší listy, podobá se spíše čínskému zelí a má mandlovou chuť, ledový salát je zase křehká varianta hlávkového salátu. Červeně zbarvený salát má oproti zelenému salátu větší množství karotenu. Salát můžeme v kuchyni nahradit dalšími podobnými druhy zeleniny, které sice nejsou salátu příbuzné, ale chuťově podobné. K těm patří různé čekanky, čekankové puky, rukola a kozlíček polní neboli polníček a různé druhy zelí. A pozor, polníček má vysokou nutriční hodnotu. Obsahovým složením je dokonce cennější než salát.


Salát pro vaše zdraví a hubnutí


  • posiluje imunitní systém a srdce
  • zvyšuje výkonnost svalů
  • zvyšuje přísun kyslíku do buněk
  • zlepšuje zužitkování bílkovin
  • pomáhá proti zácpě
  • je výborný při dietě


Historicky první rychlená zelenina


Hlávkový salát je první historicky doloženou rychlenou zeleninou. V dobách Ludvíka XIV. si na něm pochutnával tento panovník už začátkem ledna. Prapředek hlávkového salátu byl znám už okolo roku 550 př. n. l. Ale staří Římané znali také salát, který žádné hlávky netvoří a kterému se dnes říká římský. Saláty byly u našich předků ve velké oblibě a pěstovaly se ve velkém. V devatenáctém století vznikl v USA kultivací hlávkového salátu takzvaný salát ledový, který se dá dnes koupit i u nás.


Zpestření salátu z „domácí výroby“


Řeřicha zahradní: velmi jednoduché pěstování. Semínka rozprostřeme hustě vedle sebe na vlhkou vatu. Rostlinky pak stříháme nad semenitou částí a přidáváme jako zpestření do salátu. (Chutná také jako součást pomazánek.)

Výhonky z munga: fazole mungo (zakoupíme ve zdravé výživě) necháme naklíčit v misce s vodou, po dobu tří až čtyř dnů.“ Důležité je během klíčení (fazole) dvakrát denně proplachovat - ráno a večer. Když je nespotřebujeme najednou, uskladníme zbytek v ledničce, kde vydrží několik dní,“ radí Zora Dovalová v své „Léčitelské kuchařce“.

Opražená dýňová semínka: dýňová semínka na pánvi na mírném plameni opražíme (pozor, při pražení se nafukují a mají tendenci lítat z pánve, proto pánev nezapomeneme přikrýt pokličkou). Takto opražené sypeme do salátu. Variantou dýňových semínek jsou opražené vlašské ořechy.


Zálivky


Mezi známé zálivky do salátu jistě patří „sladko-kyselá“ zálivka. Zkuste její zdravější variantu klasické: med, olivový olej a čerstvá šťáva z citrónu. Neméně známá je zálivka „tzaziky“, pocházející ze slunného Řecka. Základem této zálivky je jogurt a kořenící směs, která obsahuje česnek, mátu a kopr.

Na nálevu závisí úspěch celého salátu. Dokonale vyvážený nálev bude tedy kombinací různých chutí, z nichž však ani jedna nebude vynikat nad ostatní, půjde nám spíše o dosažení souhry,“ říká Zora Dovalová. A dále doporučuje zálivku, která bude založena na bázi rostlinného oleje, nejraději lisovaného za studena, do něhož budeme přidávat další přísady, jako sůl, bylinky, česnek, ocet, citrónovou šťávu nebo jogurt a podobně.


Salát dochuťte olivami nebo balkánským sýrem


Hlávkový nebo jakýkoliv zelený salát chutná výborně, když do něj přidáte například balkánský sýr nebo brynzu. Dochutit lze také olivami. A pokud si budete chtít pochutnat na salátu jako hlavním jídle, přidejte do něj kousky kuřete nebo tuňák.

Zdroje: www.mineralfit.cz, www.prodamy.cz, Saláty, kolektiv autorů, Léčitelská kuchařka, Zora Dovalová

Titulní foto: dreamstime.com