Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Milovníci stříbrného plátna mají evropské hody plné filmů

31.1.2006, Simona Polcarová, článek
Novinky evropské kinematografie z posledních dvou let přiblíží už 13. ročník Dnů evropského filmu. Většina z nich se v běžné distribuci nikdy neobjeví, takže jejich uvedení na festivalu je opravdu jedinečné.
Festival začal 26. ledna v Praze českou premiérou snímku Pýcha a předsudek podle románu Jane Austenové a 6. února se přestěhuje do Brna. Přehlídka už léta přináší aktuální pohled na filmový život Evropy a snaží se tak čelit expanzi amerických kasovních trháků v českých kinech. Přitom jednoznačně nabízí kvalitu, neboť v kolekci se objevují filmy ověnčené národními cenami i cenami z prestižních evropských festivalů. V minulých letech se několikrát organizátorům festivalu právě díky Dnům evropského filmu podařilo upozornit distributory na zajímavé tituly a ty pak cestu do našich kin nakonec našly. Takový byl mimo jiné osud italského Farinelliho, nizozemského oscarového Charakteru či německého Klepání na nebeskou bránu.


Čtyřicítka snímků řeší otázky života vesele i vážně


Letošní filmové hody pro fajnšmekry slibují čtyřicítku hraných celovečerních filmů z více než dvaceti evropských zemí. Hojné zastoupení má již tradičně Francie, Velká Británie, Německo a Španělsko, ale o slovo se hlásí i nové členské nebo kandidátské země Evropské unie – Litva, Slovinsko, Lotyšsko nebo Bulharsko. Žánrově zůstává přehlídka velmi pestrá. Snímky evropských režisérů líčí problematiku manželských, rodinných a partnerských vztahů včetně nevěry, dotýkají se sociálních otázek a slasti i strasti svých hrdinů řeší s úsměvem i vážně. Do filmů z východního bloku se často promítají zkušenosti s totalitním režimem, jenž zanechal v životě lidí nesmazatelnou brázdu.


Z Francie přichází

Utajený

Petera Hanekeho


Vedle romantické Pýchy a předsudku (titul se jako jeden z mála dostává do běžné distribuce) s půvabnou Keirou Knightley (Piráti z Karibiku, Láska nebeská, Král Artuš) coby ctnostnou dívkou, která se v aristokratické Anglii nechce vdát jen pro peníze, na sebe strhávají pozornost francouzské filmy Utajený a Akoibon.


Komedie Akoibon s Jeanem Rochefortem (Růžový panter).

Utajený režiséra Pianistky Michaela Hanekeho je další studií těžko definovatelného násilí. Hlavního hrdinu někdo sleduje a posílá mu na videokazetách záznamy z jeho osobního života i výhružné kresby. Georges přitom vůbec netuší, odkud tajemné zlo přichází. Vedle ceny za režii z festivalu v Cannes a Evropské filmové ceny roku 2005 se může snímek pochlubit také hvězdným obsazením. Zkoušeného Georgese hraje Daniel Auteuil (Hrbáč), v ženském ansámblu figurují Juliette Binoche (Nesnesitelná lehkost bytí, Čokoláda, Husar na střeše) a veteránka francouzského filmu Annie Girardot (Křidýlko nebo stehýnko, Pianistka).

Ponuré psychodrama Utajeného vyvažuje lehkonohá komedie Akoibon s Jeanem Rochefortem (Růžový panter) a Naderem Bousandelem v rolích podvodníčka a nezodpovědného otce od rodiny. Série bláznivých situací nastává v okamžiku, kdy si oba muži rozhodnou své životní role vyměnit. Niterné partnerské vztahy řeší francouzsko-lucembursko-belgicko-italsko-švýcarská Gillesova žena, snímek režiséra Fréderica Fonteyna (Pornografický vztah), odehrávající se v meziválečné Francii. Milostný trojúhelník v něm tvoří Gilles, jeho těhotná žena Elisa a její sestra Victorine. Elisa má podezření, že ji manžel se sestrou podvádí. Když nabude jistoty, rozhodne se lásku svého manžela ještě jednou získat zpátky.


Gillesova žena chce získat zpět lásku svého nevěrného muže


Jak madam Hendersonová zachraňovala divadlo


Z produkce Velké Británie rozhodně stojí za zmínku skutečnou událostí inspirovaný titul Show začíná renomovaného režiséra Stephena Frearse (Nebezpečné známosti). Vypráví příběh výstřední divadelnice Laury Hendersonové (hraje ji madam M z Jamese Bonda, Judi Dench), která se v předválečné době rozhodla vzkřísit svou skomírající scénu Windmill kontroverzním muzikálovým představením Nude Revue, a vešla tak do dějin. Čisté emoce a vřelost slibuje irsko-britsko-francouzská koprodukce Uvnitř tančím z prostředí ústavu pro invalidy. Z tamního nudného přežívání vytrhne čtyřiadvacetiletého Michaela s mozkovou obrnou nově příchozí rebelantský Roy, ač sám může hýbat pouze pravou rukou.


Show začíná režiséra Stephena Frearse.


Severská kinematografie sází na Dogma i vtip


Humor i vážná témata představí severská kinematografie. Z veselého soudku má být první švédský film komediální skupiny Killinggänget Čtyři odstíny hnědé, přinášející čtyři povídky se stejnou skupinou herců v různých rolích. Čekat můžete dřevěného trpaslíka, krematorium pro zvířata i kurs vaření. Naopak podle přísných pravidel sdružení Dogma, jež vrací filmu autenticitu, vznikl dánský snímek Do tvých rukou. V něm se hrdinka Anna ocitá jako duchovní v ženské věznici a seznamuje se s Kate, která má podle ostatních nadpřirozené schopnosti. Variantu čtyřúhelníku rozkrývají finské Stíny štěstí, kde dvěma zdánlivě spokojenými manželstvími zamíchá třídní sraz. Pokud máte rádi příběhy o kamarádství, vůni trávy a chcete nasát atmosféru amsterodamských coffee shopů, neměli byste si nechat ujít nizozemský snímek Simona.


Čím žije východní Evropa


Převratné události v Evropě mapuje rakouský Crash Test Dummies o putování rumunského páru z Bukurešti do Vídně či rumunsko-francouzské Lidumilství, demonstrující s ironií a vtipem zázrak svobody a kapitalismu v současném Rumunsku, a to na osudech pětatřicetiletého středoškolského učitele, zamilovaného do krásné modelky. Temný stín komunistické diktatury se promítá do litevského příběhu Úplně sám legendárního partyzána Lukši-Damoše, bojujícího proti sovětské okupaci i do bulharského Vyprahnutí, v němž hlavní hrdina ztratí svou svobodu i manželku, protože pomáhal nepřátelům režimu.


Lidumilství - vztah učitele a krásné modelky odehrávající se v současném Rumunsku.


Stále tvořiví Saura a Zanussi


Z velkých jmen Dny evropského filmu připomenou neutuchající talent Španěla Carlose Saury (Starý dům uprostřed Madridu, Carmen, Krvavá svatba, Goya v Bordeau) a polského režiséra Krzysztofa Zanussiho (Struktura krystalu, Iluminace, Dotek ruky). Saurův Sedmý den vznikl podle série zločinů, k nimž došlo před patnácti lety na španělském venkově. Z původně rodinného sporu se stal masakr, jenž stál život devět lidí. Zanussiho polsko-rusko-italská Persona non grata rozehrává psychologické drama v prostředí diplomatických služeb. Polský velvyslanec Wiktor se po letech setkává s ruským přítelem Olegem, ovšem trápí ho obavy, že Oleg má nečisté politické úmysly, a navíc ho podezřívá, že měl v minulosti poměr s jeho ženou. Ve snímku se sešla polská herecká elita – Jerzy Stuhr (Sexmise, Dekalog, Seznam cizoložnic) a Daniel Olbrychski (Krajina po bitvě, Slečny z Vlčí, Sekerezáda) ve spojení s legendárním ruským hercem a režisérem Nikitou Michalkovem (Unaveni sluncem) v roli Olega.


Zanussiho Persona non grata - psychologické drama v prostředí diplomatických služeb.


Kdy a kde


V Praze se přehlídka koná v kinech Aero a Světozor a potrvá do 5. února, v Brně se uskuteční od 6. do 14. února v kině Scala a v Bílém domě v sále Břetislava Bakaly. Na Ozvěny 13. ročníku Dnů evropského filmu se pak mohou od 8. do 10. února těšit České Budějovice (kino Kotva), 13. února diváci v Uherském Hradišti (kino Hvězda) a od 13. do 14. února také v Olomouci (filmový klub Pastiche filmz, Umělecké centrum UP).

Evropské filmy, které nečeká pouť českými kiny, se promítají v původním znění s překladem do sluchátek, v některých kinech (brněnská Scala) je k dispozici titulkovací zařízení.