www.relaxuj.cz
>

Horká touha po chladu

Horká touha po chladu
, , článek
Ochlazení je jednou z nezbytných fází správného saunování. Koncem prohřívání je totiž každý saunující se takřka postižen touhou po ochlazení, čert vezmi po jakém, už aby bylo. Má na výběr – v chladné vodě sprchy, bazénku či kádi, v rybníce či v potoce, v moři či v jezeru anebo jen na čerstvém vzduchu.
reklama

Nejraději do bazénku


Je-li ve správné sauně instalován bazének k ochlazení, každý zdravý saunista si bez rozpaků vybírá koupel v jeho chladné vodě. Ale pozor! K estetice saunové lázně a chování jejích účastníků totiž patří striktní zásada nezanášet do čisté vody bazénku jakoukoli nečistotu. Správní saunisté i saunistky ji dodržují. Kvůli hygieně má jít každý nejprve pod sprchu. Krátce spláchne pot s uvolněnými šupinkami pokožky.

Celková koupel v chladné vodě je nejintenzivnější a přispívá k velmi rychlému návratu k normálu funkcí kardiovaskulárního a potního systému, které byly urychleny předchozím prohřátím. Intenzitu ochlazení vodou volíme podle své potřeby.


Jak se správně ochladit


Do vody vstupujeme pozvolna, můžeme se přidržovat opěrného zábradlí. Pokud velikost vodního zdroje umožňuje pohyb, využijeme toho buď k plavání anebo aspoň k střídavému a rychlému ponořování a vynořování. Přitom si prsty stiskneme nos. Ochlazení je intenzivní a je subjektivně pociťováno jako velmi dráždivé. Kupodivu více náročné je setrvávání ve vodě bez pohybu.

Někomu vyhovuje rychlý sestup do vody bazénku. Pokud jde o skok, pak raději po nohou. Můžeme k tomu využít i skluzavky. Začátečníkům-neplavcům a některým nemocným toto však neradím. Skok po hlavě je lépe zcela vynechat, a to zejména v zimním období.

Podle místních možností využíváme k celkovému ochlazení vody v sudu, skruži, vaně nebo norné kádi (náročné pro děti a nemocné), anebo polevy vodou ze studně, případně přírodních zdrojů vody (potoka, řeky, rybníka, jezera, moře).


Další způsoby ochlazování


Polevy chladnou vodou
Buď z nádoby, nebo volným proudem vody z hadice. Polévat se můžeme sami, anebo si vzájemně posloužíme s ostatními saunujícími se.

Sprchování
Pod sprchou nebo na dešti jde o mírnější ochlazení vodou. Rozptýlený proud vody zasahuje povrch těla sice na větší ploše, ale ne tak prudce, jako při ponoření těla do vody. Navíc lze postup sprchování modifikovat tak, aby nejdříve byly zasaženy ty okrsky těla, které jsou méně dráždivé a postupně teprve ty okrsky, které vyvolávají reflektoricky vyšší podráždění.

To umožňuje metoda podle Kneippa. Ta spočívá nejdříve v osprchování dolních končetin na jejich přední a zadní straně a od prstů vzhůru, stejným způsobem se sprchují horní končetiny, pokračuje se sprchování zad od beder k šíji na přední straně trupu od krku k podbřišku. Hlava a zátylí se osprchují jen krátce, případně se úplně vynechávají. Vodou z dlaní se opláchne tvář.

Prostým pobytem na čerstvém vzduchu
Čili ve venkovním ochlazovacím prostoru, ale i u otevřeného okna. Jde o nejmírnější, ale postačující způsob ochlazování. Podle výše teploty vzduchu a rychlosti jeho proudění trvá délka ochlazování. Saunující si může vlastní aktivitou sám regulovat účinek tohoto způsobu ochlazení.

Zintenzivní se, jestliže se kupříkladu při chůzi zacvičí několik nenáročných cviků dýchací gymnastiky. Podpoří se tak práce dýchacího svalstva, zejména výdechového, a to napomáhá také k rychlejšímu ochlazení krevního oběhu přímo v plicích. Tak se urychlí ochlazení celého těla. Je však dobré mít na nohou ochranné sandály a pro případné posazení textilní podložku. Pocit mrazení na zádech či na nohou je signál k návratu do tepla.


Návrat do tepla


Při prvním pocitu chladu především na dolních končetinách nebo na ramenou se saunující vrací do tepla prohřívárny, předtím si krátce osprchuje teplou vodou nohy do půli lýtek, pokud ještě hodlá pokračovat v saunování. V prohřívárně vyhledá vyšší stupeň pryčny. Intenzivnější teplo odstraní velmi rychle případný nepříjemný pocit chladu (i třesavku), zejména končetin a obnoví účinek tepla na organismus.


Ochlazení je důležitá součást saunování


Jestliže podle vybraného typu saunování nehodlá v něm pokračovat, po osprchování si chvilku oddechne v respiriu a po osušení těla se oblékne a odchází. Na závěru saunování – jak uvidíme - také záleží celkový efekt saunování.
Nejnovější články
Cestování po Šanghaji: People's Square, český pivovar Cestování po Šanghaji: People's Square, český pivovar
Další den nás zavedl do People's Square a prohlídli jsme si i obrovské muzeum v Šanghaji. Poté, co jsme byli zklamání jedním z chrámů, chtěli jsme si spravit chuť "českým" pivem v české restauraci. No, nespravili.
15.5.2018, článek, Milan Šurkala
Cestování po Šanghaji: Bund a Shanghai Tower Cestování po Šanghaji: Bund a Shanghai Tower
Šanghaj je město mrakodrapů, které nejlépe uvidíte z Bundu, protějšího pobřeží. Panorama má rozhodně něco do sebe a nenechejte si ujít ani Shanghai Tower. Kde jinde můžete vidět mrakodrapům na střechu a projet se nejrychlejším výtahem na světě?
9.1.2018, článek, Milan Šurkala
Cestování po Šanghaji: čínská víza a trampoty první noci Cestování po Šanghaji: čínská víza a trampoty první noci
Další cesta nás zavede do Číny. Konkrétně navštívíme nejlidnatější město tohoto státu, Šanghaj. A proč zrovna Šanghaj? Věřte nebo ne, kamarád se zde ženil. Svatba v Číně, to si člověk nemůže nechat ujít.
10.7.2017, článek, Milan Šurkala2 komentáře
Cestování po Indii a Nepálu: výšlap na Champa Devi Cestování po Indii a Nepálu: výšlap na Champa Devi
Cestování po Indii a Nepálu jsme zakončili pokusem o horský výšlap na Champa Devi. Poněvadž Nepálci rozhodně nejsou takoví turisti jako Češi, nelze počítat s turistickým značením. A to dělalo naši cestu trochu nejistou.
27.1.2017, článek, Milan Šurkala
5 způsobů, jak si užít jaro za každou cenu 5 způsobů, jak si užít jaro za každou cenu
Jaro je krásné období. Konečně se můžete vydat na procházku, poslouchat zpěv ptáků a relaxovat při pohledu na kvetoucí stromy. Bohužel je ale jaro i obdobím alergií a jarní únavy. Pokud zrovna vás tohle trápí, i tak si můžete jaro užít. Přečtěte si, jak na to.
13.4.2016, inzerce, PR článek