Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Čichám, čichám... Aneb jak vybrat tu správnou vůni pod stromeček

29.11.2006, Jana Kalousová, článek
Vůně jsou přirozenou součástí našeho života. Podvědomě ovlivňují naše chování, naše sympatie či antipatii k dané osobě. Potěšte sebe i svou drahou polovičku koupí příjemného parfému, který vám svou květinovou, dřevitou či orientální vůní znevšední zamračený den.
Každý člověk, zvíře, rostlina, pokrm a dokonce i některé věci vydávají pachy. Buď libé, anebo nelibé, ale každopádně zapamatovatelné. V mozku se nám tak během let vytváří něco jako "pachobanka", která později ovlivňuje naše pocity.

Když už jsme někdy něco podobného cítili, tak k tomu máme určité vzpomínky a zároveň tedy i vztah. Vztah k pachu, který nám připomíná něco ošklivého, nebo naopak krásného. Vnímají to naše čichové buňky, které máme sice každý rozdílně vyvinuté, ale shodně umístěny v nose.


Jak vyrobit parfém


Parfémy a různé vonné oleje a esence se vždy považovaly za něco vzácného, a tedy i drahého. Vyrobit krásnou vůni stojí hodně úsilí i prostředků, o čemž se můžete přesvědčit například ve filmu Toma Tykwera Parfém: Příběh vraha, který bude do našich kin uveden 30.11.2006. Zajímavý příběh o tajemství vůně z jednoho starého flakónku vypráví i román amerického spisovatele Toma Robbinse Parfém bláznivého tance.

Parfémy a vůně byly obchodním artiklem, stejně jako například koření nebo drahé látky. Luxus, který si mohla dopřát pouze šlechta nebo velice bohatí obchodníci. Dnes se dostupnost parfémů přece jen přiblížila na dosah téměř každému. Stále však existují parfémy jako například Clive Christian No.1, který je jedním z nejdražších parfémů na světě. Za třicet mililitrů této voňavé mlhy byste dali asi padesát tisíc korun.

Ta správná vůně pro vás


Výběr správné vůně je něco jako ozdobit dort třešničkou na jeho šlehačkovém středu. Je to detail, který může změnit vše. Když potkáte ženu nebo muže, které provází pach potu, je to stejně nechutné jako přehnaně silný parfém.

Vůně si vybírají své nositele. I když vám nějaký parfém voní, zákonitě to neznamená, že se k vám hodí a tedy, že vám bude “slušet“. Musí to být opar, jakoby další potah na vaši kůži, který s ní ale splývá. Vůně, která vyjadřuje něco o vás, ale zároveň nevyzrazuje vaše tajemství.

Existují regály a katalogy plné parfémů, toaletních vod, deodorantů, sprchových gelů a dalších produktů, které vám poslouží k tomu, abyste voněli. Vonět, ale není vše. Důležité je, abyste se ve vůni cítili dobře, stejně jako v novém bavlněném tričku, které vás nikde natáhne, nic vám z něj nevylézá a nikde se nekrčí. Všimněte si také toho, že i nejoblíbenější tričko se po čase obnosí a vy se v něm už nebudete cítit dobře. S parfémem to je podobné – přestanete jej cítit.


Druhy parfémů


Parfémy by se dali rozdělit do kategorií květinové, orientální a cypřišovité. Každý parfém se totiž skládá z několika vonných esencí, jejichž poměrové propojení určí jeho originální vůni. Dle evropské normy musí mít každý parfém min. 16% a eau du parfum, nebo-li toaletní voda 12% vonných látek.


Květinové vůně


K nejoblíbenějším a nejnošenějším dámským parfémům patří takzvané květinové, kde převládají vonné tóny růží, jasmínu, konvalinky a bezu. Často se k nim přidávají tóny ovocné a vodní, takže výsledná kombinace může působit jemně a nevtíravě, tedy je vhodná na běžné nošení do práce apod., nebo také rafinovaně hodící se spíš na večer.

Typy květinových vůní
  • Cool Water Woman od firmy Davidoff, je lehká a osvěžující vůně tzv. „mořský vzduch“, založená na notách citrusovníku, vodní lilie, jasmínu a kosatce. Je ideální pro mladé ženy.
  • Light Blue od italského návrhářského dua Golce & Gabbana je téměř nekonečným pramenem svěžesti. Květinově citrusový tón překypuje pestrobarevností a díky jemné vůni plátků bílé růže zdůrazňuje křehký ženský půvab a tak není nelogické, že je už několikátý rok, nejprodávanějším parfémem na trhu.
  • Very Irrestible od Givenchy je jako velká kytice růží, z nichž žádná není stejná. Dokresluje jí přítomnost bylinek a anýzu.


Orientální vůně


Trochu těžší a silnější vůně dostávají označení orientální, v nichž se objevují hlavní a velice intenzivní tóny pudru, vanilky, koření, ambry a pižma. Většinou působí teple, smyslně a eroticky. Jsou těžké, sladké a svádivé, ale naprosto vhodné na večer nebo zimní období. Tyto vůně vyvolávají představu tureckých harémů plných barev a pohybu.

Typy orientálních vůní
  • Euphoria od Calvina Kleina je opojná, nádherná a sexy vůně, plná pižma, černé fialky završená nádechem smetany. Tato vůně bude působit na vaši představivost, protože už její samotný závan evokuje příslib euforických zážitků.
  • Hypnotic Poison je vášnivá a zároveň šokující vůně od Christiana Diora. Žena oblečená touto vůní, bude na své okolí působit sofistikovaně, ale zároveň velice smyslně. Tato vůně obsahuje vanilku, kterou používali Aztékové při přípravě nápojů na bázi kakaa.
  • Davidoff vytvořil pro muže vůni, která dodává energii a zároveň dokáže být jemná. Echo je směsicí černého pepře a muškátového oříšku, přesto vyvolává představu moderní architektury velkoměsta a ne domácí kuchyně vaší tchýně.


Foto: www.art-et-parfum.com


Dřevité vůně


Dřevité vůně se těžko zařazují, protože nikdy nezůstávají samy, ale vždy je doprovází další ingredience, které jim dodávají punc dokonalosti. Vůně dubového mechu, pačulii a bergamotu vždy vyvolají představu ušlechtilosti.

Typy dřevitých vůní
  • Pure Man od Bruno Banani je vůně, kterou milují obě pohlaví. Muži se v ní cítí sebevědomě a ženy milují muže, kteří jsou sebevědomí. Hlavními určujícími tóny jsou santalové dřevo, ambra a pižmo.
  • Hugo od Hugo Bosse snad ani není třeba dlouze představovat. Tato směsice severního vánku, šumících hustých lesů, mechu a šalvěje je přesně tou vůni pro opravdového chlapa.
  • Polo Sport Blue uvedl na trh Ralph Lauren po velkém úspěchu originální vůně Polo. Sport Blue je mužská letní vůně určená pro aktivní odpočinek.


Parfumérie


Už poměrně dlouho existují různé internetové obchody, které nabízejí originální parfémy. Ceny v těchto obchodech se pohybují o 10 až 30 procent níže, než byste za stejný výrobek zaplatili v kamenné parfumérii. Problém ovšem je, že z monitoru toho mnoho neucítíte, takže pokud nekupujete již vyzkoušenou vůni, rozhodně byste měli investovat čas a parfém si jít vyzkoušet.

Mějte se ale na pozoru, protože tržby chtiví prodejci jsou schopni vám vnutit něco, co vám nakonec vůbec nepůjde pod nos! Pokud budete vybírat nový parfém, udělejte si předvýběr doma na internetu. Vyberte tak 3, maximálně 4 favority, a ty si poté běžte očichat. Víc vůni naráz si stejně váš nos ani mozek není schopen zapamatovat. Zda nakoupíte přímo v parfumérii, nebo se raději vrátíte na internet ušetřit nějakou tu padesátikorunu, je čistě na vás.


Nezbytný luxus?


Nejjistějším místem, kde váš parfém vydrží hodiny a hodiny, je na spánku, téměř ve vlasech. Dále samozřejmě na šíji, zápěstích a dekoltu. Průměrně vydrží kvalitní parfém vonět asi 8 až 10 hodin, podle toho, jakou zvolíte vůni (květinové vyprchají dříve, než orientální) a také podle toho, jakou máte teplotu těla.

Parfém je luxusní věc, která není nezbytně nutná k životu. Je to drahá tekutina v drahém flakónu, která může být dárkem, za který se nemusíte stydět. Když potom máte parfém nebo toaletní vodu doma, používejte ji! Pokud si ho budete nechávat jen na slavnostní příležitosti, bude vám mizet bez toho, že byste si jej užili vy!

Titulní foto: Lev Dolgachov