Články
Doporučení  |  Diskuze
Cestování
Gurmán
Lázně
Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování
Styl a vzhled
Ostatní
O nás
Napište nám
Relaxuj na Facebooku
Relaxuj na Twitteru
reklama

Aerobním cvičením proti Alzheimerovi, potvrzují vědci

, , článek
Aerobním cvičením proti Alzheimerovi, potvrzují vědci
S vyšším věkem přichází i různé neduhy a člověk by se měl snažit proti nim bojovat. Jedním z problémů je zhoršující se výkon paměti a v horším případě i Alzheimerova nemoc. Dá se proti ní ale bojovat aerobním cvičením.
Aerobním cvičením proti Alzheimerovi, potvrzují vědci
Alzheimerova nemoc je velkým strašákem pro starší generaci. Horší výkon paměti je něco, co do jisté míry potká každého, ale Alzheimer je výrazně odlišná úroveň. Podle výzkumů je to ale nemoc, které se dá aspoň částečně předcházet lepší životosprávou. Na University of Texas Southwestern Medical Center a dalších spolupracujících institutech si vzali na paškál výkon paměti ve spojitosti se cvičením. Studie byla provedena na poměrně malém vzorku pouhých 30 seniorů v průměrném věku přes 66 let, ale i tak se ukázaly nějaké výsledky, které naznačují, že aerobní cvičení může být užitečnou pomůckou. Všichni studovaní už vykazovali problémy s pamětí.
 
Běžící senior
ilustrační foto: autor: infomatique / CC BY-SA, přes Wikimedia Commons
 
První skupina 15 lidí (8 mužů, 7 žen) aerobně cvičila 2-3krát týdně po dobu 25-30 minut. Druhá skupina o stejných počtech pak prováděla jen protahování. Po jednom roce takového cvičení vědci zjistili, že se u první skupiny výrazně zlepšilo prokrvení v předním cingulárním kortexu v mozku, který je zodpovědný mimo jiné za paměť, zpracovává ale také i emoce a obecně je využíván např. při učení. V paměťových testech tato skupina vykazovala o 47 % lepší výsledky oproti druhé skupině, která se nijak významně nezlepšila.
 
Aerobním cvičením je taková aktivita, která má střední intenzitu se zvýšenou tepovou frekvencí po delší čas. Příkladem může být aerobic, běh, cyklistika, plavání a podobně. Dalšími projevy může být posílení kardiovaskulárního systému, snížení krevního tlaku, zlepšení výkonu plic. Pokud je prováděno po delší dobu (nad půl hodiny), zvyšuje také spalování tuků. Pokud se tedy bojíte ztráty paměti ve vyšším věku, dle studie byste neměli zapomínat na trochu té sportovní aktivity.