Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Unlock! Zahrajte si karetní únikovku i doma na stole

27.6.2019, Milan Šurkala, recenze
Máte rádi únikovky a všechny ve vašem okolí jste už rozlouskli? Pak pro vás Space Cowboys mají únikovky v podobě deskové karetní hry Unlock! Dnešní recenze se podívá na to, zda se i na běžném stole dají hrát hry tohoto typu.
Francouzská společnost Space Cowboys před 2 roky přišla s velmi zajímavými deskovými hrami nazvanými Unlock! Ty jsou dnes velmi oblíbenými únikovkami překlopenými do podoby deskových her. I když se může zdát, že něco takového v karetní hře nemůže fungovat, nehodnoťme to dříve, než něco takového vyzkoušíme. My jsme se na tuto hru tedy v dnešní recenzi podívali a sami jsme vyzkoušeli, jaká je hratelnost deskové verze.

Hra Unlock!

Podívejme se, jak to funguje. V obchodě si koupíte karetní hru, která obsahuje celkem 3 scénáře, v případě prvního dílu to jsou: "Formule", "Písk a Páras" a "Ostrov doktora Goorese". Každý z nich je o něčem jiném, může mít jinou obtížnost i jiný způsob hraní (např. ve dvou týmech). Těchto balíčků je dnes už více.

Každá karta má své označení číslem nebo písmenem a barvu. Tyto karty otočíte na stůl rubem nahoru s výjimkou startovní karty, se kterou začínáte. Tato karta představuje výchozí místnost, z níž máte "uniknout", resp. kde se řeší problém, který máte překonat. Na kartě je zobrazen pokoj a předměty, u nichž mohou být napsána čísla. Tato čísla představují karty, se kterými hrajete, a tedy předměty, které vidíte v únikové místnosti a můžete je použít (stejně jako je tomu v reálu, kdy můžete hrát jen s tím, co vidíte, co máte prozatím odemčeno,...).

To ale zdaleka není celý koncept hry. Pochopitelně tu musí být něco, co bude kontrolovat správnost vašeho počínání a případně vám dá nápovědu, když budete ztraceni. Pro tyto účely slouží mobilní aplikace Unlock!, která je k dispozici pro Android i iOS. Tu si nainstalujete, spustíte daný scénář a hra vám začne odpočítávat čas 60 minut (případně jiný čas podle zvolené hry). Spolu s tím se přehrává i dobře padnoucí hudba nebo zvuky, které dotváří atmosféru. Audio může sloužit také např. jako telefonát, který si musíte vyslechnout nebo přehrání záznamu ze záznamníku. V aplikaci je možné vyvolat si již zmíněnou nápovědu i třeba zadávat číselné kódy k zámkům. Některé hry mají např. i trestné "body" v podobě zkrácení časového limitu. Příkladem může být stržení 3 minut za špatně zadaný kód. Takže je opravdu potřeba trochu přemýšlet a ne jen zkoušet náhodná čísla.

Máme tedy hráče, mobilní telefon s nainstalovanou aplikací, rozestavené karty na stole a můžeme začít. Ideální počet jsou asi 4 hráči, s menším počtem se totiž patrně zaseknete a nestihnete to, s větším zas bude možná až moc nápadů a dohadů. V aplikaci spustíme daný scénář, 60 minut běží.

Posbíráme karty z daného pokoje dle jejich čísel na obrázku z úvodní karty. Většinou některá z těchto karet obsahuje ještě další čísla, a tedy i další předměty do hry. Někdy jsou tato čísla nebo písmena schovaná jako špatně viditelné nápisy v obrázku. Otočíme tedy i tyto další karty. A teď to teprve začíná.

Pokud chce hráč použít dvě karty spolu, musí k sobě pasovat a jejich součet vás posouvá dál. Pokud tedy máte např. kartu č. 35 a 11, přičemž si myslíte, že k sobě patří (na jedné je např. zámek, na druhé klíč), otočte kartu s číslem 46 (součet 35 a 11). Pokud je taková karta ve hře, bude reprezentovat výsledek vaší akce a původní karty (35 a 11) můžete zahodit, což je ostatně i vyobrazeno na výsledné kartě (46). Možná s ní něco otevřeme, možná to bude planý poplach. Pokud na stole není karta s daným součtem, znamená to, že hra interakci těchto dvou předmětů nenabízí.

Postupně se tak dostáváte k dalším objektům, starých se zbavujete, přecházíte mezi pokoji a dopracováváte se výsledku. Spolu s adekvátním zvukovým podbarvením jsou zážitky při hraní až překvapivě podobné jako u klasické únikovky a rozhodně nelze říci, že by hráč byl nějak ochuzen. Nervy při řešení záhad a napětí jsou takřka totožné. Hledání některých detailů (jako např. malých znaků nebo čísel na obrázku) zase připomíná staré počítačové adventury, kdy jste pořád zkoušeli, které místo na obrazovce jste ještě neprohledali, že by tam mohlo být něco užitečného do hry. Bude to tak chtít i dobré oči (viz výše, číslo 16 v truhle).

V balení mimo 3 různých scénářů dostanete i demo hru, která je na 10 minut, obsahuje jen pár karet a velmi krásně vám vysvětlí všechny potřebné mechanismy. Samozřejmostí je to, že jakmile jeden scénář dohrajete, stejně jako u každé jiné únikovky ji už v podstatě nelze hrát znovu, protože znáte řešení. Nejde tedy o zrovna levnou zábavu. Vývojáři nabízí i další scénáře zpravidla opět v balíčcích po třech, ty ale u nás není jednoduché sehnat a mnoho z nich není přeložených do češtiny.

Na internetu je někdy možné je sehnat i ve formě PDF a vytisknout si je. Tvůrci nedávno překopávali své webové stránky a dohledat něco ke hře byl docela nadlidský úkol, nicméně teď už je to opraveno (pokud odhlédneme od toho, že ty stránky jsou naprogramovány tak, že jsou extrémně pomalé). Každopádně se dá alespoň najít plnohodnotný scénář The Elite zdarma přímo na stránkách vývojářů (v angličtině), případně tři další scénáře i ve francouzštině. Zatím jsme s přáteli zkoušeli několik scénářů z různých sérií a musím říci, že většina je hodně povedených a zábavných, ale našli jsme i takové, které nám přišli nesmyslné a ani s nápovědami a otočením všech karet v zoufalství jsme nepochopili řešení.

Celkově jde o vzrušující zábavu s překvapivě silnou atmosférou. Jestli se mi ale něco nelíbí, tak je to cena. Ano, i klasické únikovky jsou drahé a lze je hrát jen jednou, nicméně dát za karetní hru (se třemi scénáři) 700 Kč a zahrát si ji jen jednou v životě? Naštěstí karty můžete poslat dál a prodat.

Vývoj ceny testovaného produktu:

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.