Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Osobní dotazníky - nuda s mocí zničit slibnou kariéru

9.6.2006, FIA , článek
Znáte něco nudnějšího než pořád dokola psát, jakou jste absolvovali univerzitu, kolika jazyky plynule hovoříte a zda vlastníte řidičský průkaz? Je při přijímacím řízení nutné vyplňování osobního dotazníku? A kde vlastně tyto údaje končí?
Tato „nuda, nuda, šeď“ je ale vstupní bránou do světa pracovních příležitostí a základním stavebním kamenem pyramidy vysněného zaměstnání. Zdá se, že tzv. „papírování“ při výběrovém řízení mají všechny obory společné. Onou neoblíbenou činností myslím vyplňování osobních dotazníků. Většina firem se snaží co nejvíce urychlit proces výběru, a proto nabízí osobní dotazník na svých webových stránkách, což dává „papírování“ úplně nový rozměr 21. století. Pokud ale narazíte na společnost, kde chtějí psát do dotazníku ručně, nemusí to nutně znamenat nižší technickou úroveň nebo dokonce krok o celé tisíciletí zpět.


Foto: Peter Galbraith

Důvodem požadavku ručního vyplnění textu může být předložení rukopisu zkoumavému oku znalce písma. Některé společnosti praktikují tento postup při obsazování pozic vyššího managementu, což ovšem neznamená, že se s ním nesetkáte i na pozicích nižších. Buďte proto ostražití a v případě nejasností se ptejte, k čemu bude rukou psaný text určen.


Databáze uchazečů – brána k novým příležitostem


Pro uložení životopisu do databáze pracovních serverů, personálních agentur případně zaměstnavatelů, se obvykle požaduje vyplnění dotazníku a přiložení průvodního dopisu. Jak se mění trendy v personalistice a příbuzných oborech, stávají se z dopisů průvodních dopisy motivační, z osobních dotazníků zase dotazníky osobnostní a starý dobrý životopis je nazýván latinským curriculum vitae, CV a podobně. Stejně tak se mění názvy pracovních pozic. Dnes už málokdo hledá sekretářku, všichni naopak zoufale touží po asistentce, managerovi front desku a  podobných pozicích, jejichž náplň práce je už po mnoho let stále stejná, jen byla oděna do nového kabátku z anglických slov.


Dotazníková realita


Například jobs.cz využívá pro práci s uchazeči a jejich dokumentací systém LMC G/2. Pomocí tohoto nástroje dokáže hledat v zadaných charakteristikách osob v databázi a vyhodnocovat jen ty odpovídající klientovu požadavku. Hledání je podmíněno dobrou formulací klíčových slov.


Foto: Fred Goldstein

Proto je vhodné prošpikovat dotazník i životopis množstvím pojmů jako C++, Java, 3D, LAN/WAN a dalšími všeobjímajícími akronymy. Chcete-li se na Jobsu opravdu "rozšoupnout", můžete při tvorbě svého životopisu, zadávání "kontaktních údajů", "vzdělání", "praxe" nebo "znalostí a dovedností" (což jsou jednotlivé kategorie ukládané do databáze uchazečů) popustit uzdu fantazii v položce "povahopis".

Velmi podobné funkce systému nabízí také další hráči na poli pracovních serverů, jako je CV online a další. Registrace do sekce "pro uchazeče" nabízí možnost sledování atraktivity vlastního životopisu. Pod hlavičkou "statistika shlédnutí" se zobrazují přilákaní klienti, kteří listovali vašimi dokumenty.


Doplňkové funkce


Pokud je vyplnění dotazníku a uložení životopisu tím jediným úkonem, který jste ochotni provést, a dál chcete jen vyčkávat, až vás osloví pohádková pracovní nabídka, aby změnila váš život, nemusí to nutně být úplně utopistická představa. Využitím funkcí jako je zasílání newsletterů, nabídky relevantních pracovních příležitostí adresované do osobního e-mailu nebo vystavení životopisu na webu, vám 21. století nabízí možnost sledovat dění na trhu práce z pohodlí domova.


Foto: Dreamstime


Hledání „kádrů“


Spojením personalistiky a IT vzniká nadstandardně turbulentní podhoubí trhu práce. Sled událostí je velmi hektický a kvalitní zveřejněné nabídky se obvykle neopakují. Firmy platí nemalé částky za spolupráci s personálními agenturami, pracovními servery a head-hunting se pomalu vkrádá do běžného slovníku. Oslovili jsme pro vás několik personálních manažerů IT firem s otázkou: „Prostřednictvím jakého média vyhledáváte nové kolegy?“ Většina z nich odpověděla, že nejčastějším inzertním médiem jsou pracovní servery. Množství větších společností dále trvale spolupracuje s personálními agenturami a v rámci uzavřených individuálních smluv si mohou vymoci lepší finančních podmínky pro nábor uchazečů.


Závěrečná rada


Pokud právě nemáte čas ani náladu na vyplňování personálních dotazníků prostřednictvím webu, nedělejte to. Doporučuji vyčkat příhodnější psychické konstalace, neboť máloco vám může tak dokonale zkazit náladu, jako nesmyslené otázky potenciálního zaměstnavatele.